El Festival de Cinema Asiàtic de Barcelona d’enguany, el BAFF 2010, es celebrarà del 30 d’abril al 9 de maig. Si l’altre dia ensenyàvem el póster, gentilesa de l’organitzador, 100.ooo retinas, avui us podem fer cinc cèntims del programa que està preparant l’orgnització, tots els que formen part i fan possible el festival, i els directors del certamen, Amaia Torrecillas i Carlos R. Rios. De moment, ja coneixem alguns dels títols dels 70 llargmetratges i 6 curts que es podran veure.
Aquest any el festival, com és habitual, obre les seves portes a directors novells o amb una filmografia curta, oferint així l’oportunitat tant a artistes com a espectadors a donar-se a conèixer i a descobrir nous talents, respectivament. Aquest any, com a l’anterior, el BAFF torna a mirar el cinema de països com Filipines, Malàsia i Indonèsia. Creadors de la talla de Raya Martín (Independencia), qui presentarà la pel·li Manila, codirigida amb el seu compatriota Alfonso Alix, qui tindrà presència en el festival per partida doble ja que també presenta el seu darrer film, Aurora. El cine de Malàsia tindrà presència gràcies al programa de curts 15 Malaysia, on precisament quinze directors nadius oferiran el seu punt de vista sobre el país. Entre ells destaquem la figura de Ho Yuhang, qui a més presentarà la seva pel·lícula At the End of Daybreak.
El festival estarà dividit en diferents seccions. A la Secció Oficial hi concursaran 13 pel·lícules procedents del Japó, Corea, Malàisia, China, Filipinas, Indonèsia, Tailàndia, Sri Lanka i Vietnam. Destaquem Paju, de la directora Park Chan-ok (Jealousy Is My Middle Name); Weaving Girl, la darrera obra de Wang Quan’an, Ós d ‘Or de la Berlinale 2007 gràcies a La Boda de Tuya; l’adorat, al seu país i a França, Hong Hang-soo, gràcies a films com Turning Gate, Woman is the Future of Man, Woman on the Beach i Night and Day, un d’aquells directors que per fi arribarà al nostre país i que ens ajudarà a recordar que si es fa cinema no es poden oblidar noms com Ozu, Bresson i Godard, tres dels seus gran referents, i que presentarà Like You Know It All. Recordem que a la Secció Oficial s’optarà als premis Durián de Oro (millor film de director amb un màxim de tres obres a la seva filmografia) i el Premi a la Distribució (Motion Picture i Tribanda portaran a les sales comercials el film premiat). Aprofitem per recordar que altres premis del certamen són el Premi D-Cinema (a la millor obra en format digital), el Premi NETPAC (premi de l’associació amb el mateix nom que promou el cinema asiàtic) i el Premi del Públic.
La Secció Asian Selection trobem la presència d’autors de la talla de Johnnie To, de qui veurem el seu particular exercici de cinema negre protagonitzat per Johnny Hallyday, Vengeance; Bong Jong-ho, director Memories of Murder i The Host, presentarà Mother; de l’irregular Tsai Ming-liang podrem veure Visage, amb aromes de la nouvelle vague més sofisticada per tot arreu. També podrem visionar, entre d’altres, Running Turtle de Leo Yeon-Woo i l’òpera prima d’un crític de cinema com Jung Sun-il, Cafe Noir.
Aquest any, el BAFF presenta dues novetats. Per una banda el BAFF Anime, secció dedicada al cinema d’animació, des d’on es projectaran llargs, estrenes de sèries i retrospectives del gènere. Aquesta secció estarà ubicada al hall del CCCB. I d’altra banda, la Secció Focus Corea, des d’on es recuperana títols d’imprescindibles del cinema coreà com Kim Ki-duk, Park Chan-wook, Lee Chang Dong, un altre cop Hong Sang-soo, creadors, respectivament d’obres com The Coast Guard, Joint Security Area, Night and Day i Green Fish, films que, gràcies a la col·laboració amb KOFIC (Korean Film Council), podrem veure en aquest BAFF 2010 que cada cop té més forma i fons.