Que Patti Smith és alguna cosa més que una cantant està més que demostrat. Tot just, ara, la podem veure en el nou film de l’incombustible Jean-Luc Godard, Film Socialisme, alhora que s’edita en el nostre país el llibre, Éramos Unos Niños, on la “padrina del punk” ens relata la seva amistat amb el controvertit fotògraf Robert Mapplethorpe, mort el 9 de març de 1989, víctima de la Sida. En les fotografies observem els dies en que els dos no eren més que dos joves carregats d’il·lusions i ganes de dur a terme i fer realitat les seves idees artístiques. Patti Smith ens porta als carrers de Nova York de la dècada dels 70 i 80, on hi transitaven gent com Andy Warhol, Allen Ginsberg o Iggy Pop, per relatar-nos els inicis de la seva carrera com a cantant a través del lligam que l’unia al fotògraf, amb qui sovint se seia al davant del CBGB’s per veure els seus ídols i somiaven tots dos en formar part del grup d’artistes que tenien coses a dir. En moltes ocasions de feia les vegades de model de luxe pels treballs del fotògraf, una col·laboració que va donar, entre altres resultats, la famosa fotografia que va acabar il·lustrant la portada del disc de debut de la cantant, Horses (1975), tota una icona de la música rock i punk.
Mapplethorpe, homosexual declarat, apostava per una fotografia contundent, al límit de la pornografia en molts casos, però que gràcies a la seva excel·lent utilització del blanc i negre, i un control bestial de la llum, va aconseguir ser un dels referents fotogràfics d’aquells anys, aconseguint acostar a tot tipus de públic les seves provocadores fotografies. Escenes de sexe dur, nus masculins i femenins, retrats, autor-retrats i la natura morta (en la seva última etapa), varen ser els seus principals temes, convertint-se en un dels autors més importants de la fotografia moderna.
Éramos Unos Niños, ha estat editat per Lumen.