El director de Al Final de la Escapada, Jean-Luc Godard, rebrà, al costat de Francis Ford Coppola i l’actor Eli Wallach, un dels tres Oscars honorífics que atorgarà aquesta any l’acadèmia d’Hollywood en reconeixement a tota la trajectòria i aportació al món del cinema. Valorant què opina el director de Pierrot el loco i Banda Aparte del món que representa Hollywood, el tema no deixa de ser sorprenent, i fins a cert punt provocatiu; Jean- Luc Godard sempre s’ha desentès de la visió comercial del cinema, i no ha deixat mai de criticar en les seves pel·lícules tot el que representa Hollywood. A El Desprecio diu directament i sense embuts que és l’assassí del cinema autèntic, en un film on, per no deixar cap mena de dubte sobre l’opinió al respecte del director de La China, la figura del productor nordamericà queda del tot retratada. De moment, el director no ha contestat a l’invitació de l’Acadèmia, i tot apunta a que no farà acte de presència a Los Àngeles el proper mes març; de fet en l’últim Festival de Cannes, on va estrenar la seva última pel·lícula, Film Socialisme, el director va anul·lar el viatge a l’últim moment. Si a tot plegat li sumem que al director de Todo Va Bien no li agrada agafar avions perquè no es pot fumar durant el vol, és força difícil que Hollywood finalment acabi domant a un dels més autèntics enfants terribles de la història del cinema, i de l’art en general, que mai a traït els seus ideals; i permeteu-me que dubti que Godard traeixi als 80 anys, vista la seva trajectòria fins al dia d’avui. Ha sigut totalment fidel al seu punt de vista del cinema desde que va decidir convertir-se en un outsider.
Pel que fa als altres dos protagonistes, dir que el d’Eli Wallach (94 anys), és més que merescut, amb 140 films a les seves esquenes és una autèntica llegenda viva del cinema. Francis Ford Coppola ja en té cinc Oscars a la seva estanteria de casa, aconseguits amb els seus padrinos; però potser en són pocs si considerem que no només és el responsable de la trilogia sobre la família Corleone, sinó també de la demolidora Apocalypse Now. Això sí, si realment tenen el valor que molts atorguen als citats premis de l’Acadèmia de les Arts i Ciències Cinematogràfiques, valoració amb la que discrepa força Jean-Luc Godard.
Us deixem amb una de les seves escenes més celebrades, la del ball d’Anna Karina, Sami Frey i Claude Brasseur al film, Banda Aparte.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=I6pOXjQLh7Y]