…Godard…GODARD. Godard multiplicat per 5. El 7 de setembre, a les 19 h. a la La Central del Raval es presenta el Cofre Jean-Luc Godard Ensayos, una caixa amb 4 DVD i un llibre centrats en la figura del director de Alphaville, Weekend i El Desprecio, entre d’altres obres imprescindibles que trobem en la dilatada filmografia de l’autor francès.
Intermedio és qui es troba darrera d’aquest llançament. Després de les caixes dedicades a Jean-Luc Godard Godard i el grupo Dziga Vertov i Godard Ficciones, en Godard Ensayos ens trobem 4 DVD (més el citat llibre) que s’ocupen d’algunes de les obres més importants de Godard en el terreny del cine-assaig i la no-ficció, a través de les que el cineasta pensa en el cine i crea des del punt de vista de reflexió estètica-política: Què és la imatge? Com puc o hauria d’el·laborar un relat a partir del muntatge d’imatges?
DVD 1
La Gaya Ciencia (Le Gai Savoir, 1968). A parti d’un guió inspirat en Émile ou De l’Éducation, de Jean-Jaques Rousseau, Godard filma a dos joves, Jean-Pierre Léaud i Juliet Berto debatint sobre com canviar el món. Humor, collage i política, amb el tractament marca de la casa.
Soft and Hard (Soft and Hard. Soft Talk on a Hard Subject Between Two Friends, 1985). Direcció, guió i muntatge de Jean-Luc Godard i Anne-Marie Miéville. La parella discuteix sobre la seva manera de fer cinema. La música triada és el Quartet per corda en la menor, opus 132, de L.V. Beethoven.
DVD 2
Número 2 (Numéro deux, 1975). Direcció de Jean-Luc Godard. Guió i muntatge de Godard i Miéville. Retrat de la vida quotidiana d’una família de tres generacions que qüestiona la vida en família, la sexualitat, el treball i l’educació infantil.
Guió del film Pasión (Scénario du film Passion, 1982). Godard parla de la creació del film.
DVD 3
Cómo va Eso (Comment ça Va, 1976). Dirigit per Godard, és un assaig sobre la distorsió i manipulació dels mitjans de comunicació a través de les conversacions entre l’editor d’un diari comunista i una militant d’esquerres (interpretada per Anne-Marie Miéville). Els dos discuteixen sobre com muntar un vídeo que pretèn reflexar el dia a dia del treball al diari.
DVD 4
JLG / JLG. Autoportrait de décembre, 1995. Autorretrat del cineasta que es mostra a la seva llar, a Rolle, al costat del llac. Un diari on aborda feina i passat biogràfic i autobiogràfic.
Carta a Freddy Buache, 1982. Godard escriu a Buache, director de la cinemateca suïssa, explicant-li com el seu projecte sobre un film d’encàrrec dedicat a Lausana va ser rebutjat.
Meeting Woody Allen, 1986. Entrevista de Godard a Woody Allen a Nova York, a través de la que comparteixen experiències, idees i reflexions, trobant punts en comú i divergències.
Jean-Luc Godard. Pensar en Imágenes. Conversaciones, entrevistas, presentaciones y otros fragmentos, edició a càrrec de Núria Aidelman i Gonzalo de Lucas completa aquesta llançament dedicat al cineasta francès. 512 pàgines, que en paraules dels editors, “són un assaig sobre el cinema, unes memòries i llibre d’estètica construït com un muntatge que recull, per primera vegada, les idees de Godard al llarg de mig segle de cinema, de 1960 al 2010. Godard ha realitzat gairebé 200 pel·lícules, acompanyades durant tot el procés de creació d’entrevistes, conferències i conversacions. Per a Godard, aquest treball, la reflexió en veu alta, el diàleg sobre el cine, sempre ha sigut part de la seva obra. Aquest llibre, forma únicament per paraules del propi cineasta, il·lumina aquesta obra paral·lela: mitjançant una extensa recopilació de texts –entrevistes, diàlegs, classes- extrets de revistes, llibres o documentals, seguim les idees de Godard al mateix temps quq les etapes de l’obra i concepció de les seves pel·lícules, des del seu primer llargmetratge, À Bout de Souffle, fins el darrer, Film Socialisme.”