87 minuts sobre street art narrats per Rhys Ifans és l’anàlisi superficial que no es pot fer després del visionat d’Exit through the gift shop; va molt més enllà.
Un tipus anònim, el francès Thierry Guetta, però que té ull pels negocis, aquesta aptitud que és tan valorada en un sistema com el capitalista, es transforma de la nit al dia en un ARTISTA (sí, en majúscules) amb repercussió mediàtica com el que més i, fins i tot, es compara amb Andy Warhol, entre d’altres.
El documental es remonta a la gènesi de tot plegat. Thierry Guetta té una botiga de roba que dirigeix amb bon ull, ja que compra quilos de roba per 50 dòlars quan després pot arribar a vendre una peça que es considera exclusiva de dissenyador per 400$. Li agrada enregistrar-ho tot en vídeo i un dia el seu cosí el cita a que l’acompanyi a enganxar unes peces de mosaic que emulen els Space Invaders. Allò és el començament d’un no parar de sortides nocturnes del cosí i de Thierry que enregistra aquest art que actualment constitueix un delicte.
Thierry, amb el temps, coneix diferents artistes (Shepard Fairey, Swoon, etc) i es presenta com un director de cinema que vol fer un documental sobre l’street art, fins que arriba a conèixer al notori Banksy, i aquí arribem al minut 30. Banksy és un artista autèntic que utilitza l’art com una necessitat personal per expressar les seves idees o denunciar actes que no són considerats delicte i vistos per tot el món: fa un graffiti al mur d’Israel desafiant la policia, col·loca un nino que representa un pres de Guantanamo a Disneyland, etc. Té un do, fa el que vol i quan vol i defuig de tot reconeixement públic ocultant sempre el seu rostre (també durant la cinta) amb una caputxa. Aquesta autenticitat abruma Thierry, qui esdevé l’ombra de Banksy, i a qualsevol que vegi Exit through the gift shop.
Banksy el septembre de 2009 fa la primera exposició titulada Barely Legal, i és tot un èxit. Això inspira a Thierry, que després d’intentar muntar el promès documental amb tot el metratge que havia gravat sobre l’street art, resulta ser un fracàs de 90′. El resultat es titula Life remot control (2006) i no agrada a Banksy que amb tot el material fa Exit through the gift shop (2010), que s’estrenarà el proper 8 d’Octubre per Avalon.
Thierry s’adona que no serveix pel cine i, animat per Bansky, comença a ser artista urbà de la nit al dia i es proposa fer una exposició que és un èxit. Les obres de Thierry, que ara es fa anomenar Mr. Brainwash, són una repetició i un refregit de tot el que ha vist en les sortides nocturnes i són ideals per a un públic no exigent que es gasta 1 milió de dòlars en aquestes perquè són cools. Un dels darrers treballs ha estat la portada del darrer grans èxits de Madonna, Celebration.
El documental de Banksy planteja com un art que pot arribar a ser efímer pot entrar dins el circuit del món de l’art i esdevenir un producte cobejat per la moda del moment. El mateix Banksy no n’extreu una moralitat d’aquest fenomen; inclús pensa abandonar el món de l’art per fer quelcom més creatiu. No obstant, suggereix quin pot ser el significat i sentit de l’art avui. El títol, Exit through the gift shop, vindria a fer referència a la botiga de regals que es situa a la sortida de tot museu i que és el lloc on els visitants poden adquirir un souvenir del que han vist a l’interior. Comprar, comprar i comprar.
www.avalonproductions.es/exit
abanksyfilm.wordpress.com
www.banksy.co.uk
One Comment
Comments are closed.