Aquesta nit s’inaugura el 17è Festival de Cinema Independent de Barcelona, L’Alternativa. La cita té lloc a les 21 h. al Hall del CCCB, l’entrada és gratuïta, i no cal anar de vint-i-un botons.
El cinema que no té cabuda a les sales comercials sí que té cabuda en un festival que cuida a parts iguals a cineastes compromesos amb l’art i la societat i a realitzadors que es preocupen d’aquest tipus d’autors, que es fixa en noves propostes que mimen la potència de la cinematografia com un espai artístic d’ assaig i reflexió i que valora (admira) el cinema en tota la seva plenitud. Un debat obert és què s’entén per entreteniment. Sovint es confón entreteniment amb desconnectar de tot i dormir, intel·lectualment parlant. Perquè el cinema és entreteniment, sí, però ho pot ser des d’un punt de vista veraç i útil: explicar històries amb reflexió i intel·ligència és del que es pot ocupar l’art. El cinema val diners, per tant, sigui una proposta austera o una de més cara, el cinema i tots guanyem si hi contempla una intenció i un punt de vista, una certa mirada del món. I aquest és l’entreteniment que seria interessant cultivar, el que reclama un esforç i una actitud activa i inquieta per part de cineasta i públic. L’Alternativa va encara més enllà, i la mirada que hi fa és activa a tots nivells, l’artístic i el social, exigint a l’espectador, a la societat i als mateixos autors i gent que s’hi dedica a la indústria un esforç per cuidar el cinema, i així, cuidar l’educació del públic i la de futurs creadors. L’art reflexa en certa manera a una societat. Des d’aquí, desitgem que un Festival com L’Alternativa sigui realment una alternativa defintiva i clau per donar la volta al cinema que omple les cartelleres i a un món que necessita un rentat de cara i de valors urgentment.
L’Alternativa, de la mà de La Fàbrica de Cinema Alternativa, es divideix en quatre grans seccions: Seccions Oficials, Seccions Paral·leles, Pantalla Hall, Escoles de Cinema del Món .
Seccions Oficials es divideix en:
Llargmetratges Ficció: Bi, Dung So! (No et preocupis, Bi!), de Phan Dang Di (Vietnam / França / Alemanya); Estrada para Ythaca (Carretera a Ythaca), de Guto Parente; Luiz Pretti, Pedro Diógenes, Ricardo Pretti (Brasil); Francesca, de Bobby Păunescu (Romania); Huacho, de Alejandro Fernández Almendras (Xile / França / Alemanya); Verano de Goliat (Estiu de Goliat), de Nicolás Pereda (Mèxic / Canadà / Països Baixos); Viajo porque preciso, volto porque te amo (Viatjo perquè ho necessito i torno perquè t’estimo), de Marcelo Gomes, Karim Aïnouz (Brasil); Woman on Fire Looks for Water (Dona en flames busca aigua), de Woo Ming Jin (Malàisia / Corea del Sud).
Documentals Ficció: Glubinka 35×45 (Camp 35×45), de Evgeny Solomin (Rússia); La bocca del lupo (La gola del llop), de Pietro Marcello (Itàlia); Les racines du brouillard (Les arrels de la boira), de Dounia Bovet-Wolteche (Bèlgica); Los materiales (Els materials), de Colectivo Los Hijos (Espanya); Mauerhase (Rabbit à la Berlin), de Bartek Konopka (Polònia / Alemanya); Piombo fuso (Plom fos), de Stefano Savona (Itàlia); Zum Vergleich (En comparació), de Harun Farocki (Alemanya / Àustria)
Curtsmetratges Ficció: Els trobareu dividits en grups, concretament sis, en motiu de les sis sessions de curtsmetratges que trobareu a la graella del festival.
Seccions Paral·leles estan dedicades aquest any a:
Raymond Depardon, empremta i testimoni del seu temps: 10è chambre, instants d’audiences (Jutjat d’instrucció núm. 10, moments d’audiències); Délits flagrants (Delictes flagrants); Profils paysans: l’approche (Retrats rurals: una aproximació), Profils paysans: le quotidien (Retrats rurals: el dia a dia); Reporters i Urgences (Urgències).
Cinema mexicà. Mirades compartides: Bajo California: el límite del tiempo (Baixa Califòrnia: el límit del temps), de Carlos Bolado (Mèxic); El lugar sin límites (L’indret sense límits), de Arturo Ripstein (Mèxic); Frida, naturaleza viva (Frida, natura viva), de Paul Leduc (Mèxic / Mèxic); La fórmula secreta (La fórmula secreta ), de Rubén Gámez (Mèxic); Lola, de María Novaro (Mèxic / Espanya); Los albañiles (Els paletes), de Jorge Fons (Mèxic); Principio y fin (Principi i final), de Arturo Ripstein (Mèxic); Reed, México insurgente (Reed, Mèxic insurgent), de Paul Leduc (Mèxic); Rojo amanecer (Alba vermella), de Jorge Fons (Mèxic)
Notícies de l’antiguitat ideològica. Alexander Kluge: Nachrichten aus der ideologischen Antike-Marx/Eisenstein/Das Kapital, d’ Alexander Kluge (Notícies de l’antiguitat ideològica-Marx/Eisenstein/El Capital)(Alemanya)
Homenatge a José María Nunes: La edad del sol (L’edat del sol) i Noche de vino tinto (Nit de vi negre)
Panorama: Blow Horn, de Lluís Miñarro (Espanya); Finisterrae, de Sergio Caballero (Espanya); Ori, de Miguel Ángel Jiménez (Espanya / Geòrgia); To Shoot an Elephant, de Alberto Arce, Mohammad Rujailah (Espanya / Palestina)
Posem èmfasi en les activitats paral·leles, on hi trobem l’espai dedicat al cinema familiar (col·laboració de L’Alternativa amb El Meu Primer Festival, la taula rodona sobre cinema mexicà amb els directors Arturo Ripstein i Ricardo Benet, la jornada per a professionals De la Sala a Casa: Internet i el cinema independent, el seminari de música de cinema: Escoltar el Cinema amb Pascal Gaigne, i una masterclass amb Lluís Miñarro: Festivals – Crítica . L’espai Escoles del cinema del Món ofereix una sèrie de seminaris que trindràn lloc al CCCB, on l’entrada serà gratuïta.
Des del web de L’Alternativa podeu accedir a una còmoda graella diària, o bé, us podeu imprimir el document amb la graella sencera del 17è Festival de Cinema Independent de Barcelona que es celebra del 12 al 20 de novembre.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=UFKSLYav3-U]