Si féssim una tria a consciència de llibres imprescindibles per l’educació social de joves i no tan joves, El señor de las moscas (Lord of the Flies, 1954) seria un dels títols escollits. William Golding, Premi Nobel de Literatura el 1983, no ho va tenir fàcil perquè li publiquessin la seva obra. Un editor de Faber & Faber finalment ho va fer, després de rebre masses no per resposta. Traduït a tot el món, adaptat al cinema en dues ocasions, és una novel·la que empeny a la reflexió envers la societat i la condició humana. Com tots sabem, el llibre narra les aventures d’uns nanos britànics d’edats compreses entre els 6 i els 12 anys i de famílies benestants que es troben perduts a una illa deserta després d’un accident aeri. L’autor de Los herederos i Caída libre, entre d’altres, va crear una novel·la sobre la bèstia que tots portem a dins, una bèstia impetuosa, incontenible, irrespectuosa, en fi, salvatge, que es llença a per allò que desitja sense temps ni ganes per la reflexió. A través d’aquests nens, en principi conscients del que han de passar i amb ganes d’organitzar-se i crear una petita comunitat on cadascú ha d’ocupar un rol, l’obra explica la importància dels valors, de la humanitat, de les estructures socials i de les convencions socials. Els nanos esdevenen bèsties descontrolades incapaços de fer front a la incertesa d’un panorama on tot els resultarà desconegut i perillós. La situació s’anirà tensant fins que es formin dos grups, un basat en la raó i el sentit comú, l’altra en la irracionalitat i la violència.
Golding explica el caos amb cruesa però amb ordre i vocació analítica. Aborda els temes que vol tocar poc a poc: educació, supervivència, responsabilitat, empatia, lideratge, actitud, caràcter, temperament. Narrat amb cruesa, l’obra esdevé un detallista i específic retrat anti-utòpic envers l’ésser humà i la condició de bèstia que s’apropia d’ella quan l’estructura de societat desapareix, quan les normes s’el·liminen, quan la violència, la força i la llei del més salvatge s’imposen. Els personatges de la novel·la resulten claus per entendre el significat de l’obra. Començant per Jack, el més ambiciós i agressiu, arribant a l’assenyat d’en Ralph, massa prudent, dòcil i dúctil per assumir el lideratge, cadascun d’ells representa una manera de ser, en una representació breu però acurada de la societat. De vocació existencialista, El senyor de las mosques resulta una profunda reflexió social narrada per un observador omniscient que ens presenta a uns nens que perden les bones formes quan han de tirar de l’instint de supervivència i de l’animalot que porten dins, incapaços d’establir unes normes de convivència. La manca de lideratge, l’excés de por, violència, la deshumanització que pateixen des del moment en el que es troben desbordats per la irracionalitat els conduirà pel costat més salvatge de la vida.
Presentada la novel·la, hem de donar la benvinguda a una nova i extraordinària edició d’aquesta. Libros del Zorro Rojo és l’encarregada d’apropar-nos de nou a la magnífica novel·la de William Golding a amb una edició il·lustrada per l’hiperactiu artista Jorge González. El resultat és senzillament exquisit. Les il·lustracions de González, amb el seu personal i impactant estil, tenen la mateixa força i intensitat que la prosa de Golding, mantenint el to i el pols narratiu de la novel·la a través de dibuixos. El treball del dibuixant s’endinsa en la dicotomia racionalitat i la irracionalitat, en el contrast entre l’aire bucòlic i el bel·licisme imperant de la situació, en la por per sobreviure i a allò que és desconegut, la violència, captant l’essència de la novel·la, permetent assaborir-la com mai s’havia pogut fer fins ara. De la mateixa manera que Golding ens ofereix tota la informació sobre els seus personatges, González atrapa les energies i emocions que es desprenen d’aquesta terrorífica i reflexiva alegoria. Podeu tenir un petit tast d’aquesta l’excel·lent edició de l’obra de William Golding a Storyboard de Virginia Collera.
El señor de las Moscas ens mostra el cantó més ocult de la humanitat, i de la mà del punt de vista cru i subversiu de Golding, resulta més atractiu i magnètic que mai. Metàfora de l’impacte da humanitat sobre el planeta, recreació del mite del paradís transformat en infern gràcies a la nostra intervenció, representació d’una infància perduda sense adults, la visió pessimista d’una condició humana sense bondat i violenta quan no hi ha valors ni normes, la fina i subtil línia divisòria entre civilització i barbàrie, la novel·la ens recorda que el mal i la destrucció resideix en nosaltres mateixos. L’ edició il·lustrada de Libros del Zorro Rojo, amb traducció de Carmen Vergara, epíleg d’ Ian McEwan i les il·lustracions de González, és una immillorable ocasió per descobrir o redescobrir l’obra mestra de William Golding.