Com ja anunciàvem, del 29 d’abril al 8 de maig es celebra la primera edició del Festival Internacional de Cinema d’Autor de Barcelona 2011 que té l’objectiu de donar visibilitat a aquell cinema que després de destacar als festivals internacionals no aconsegueix fer-se un lloc en les cartelleres comercials, malgrat la seva qualitat. El Festival s’inaugurarà amb la preestrena de la pel·lícula francesa Pequeñas mentiras sin importancia, dirigida per Guillaume Canet (França, 2010).
El Festival, en la seva atenció als noms amb trajectòria, peces claus del cinema d’autor contemporani però potser no prou coneguts pel gran públic, dedica aquest any una gran retrospectiva al director canadenc Guy Maddin, organitzada amb la col·laboració de la Filmoteca de Catalunya. Es podrà visionar Dracula: Pages From a Virgin’s Diary, per la que va obtenir un premi el 2002 a Sitges, i per conèixer millor aquest director podrem veure el documental que va fer el director Noam Gonick, Guy Maddin: Waiting For Twilight, narrat per Tom Waits.
El 3D també hi té cabuda en la programació i es dedica una sessió al documental Cave of forgotten dreams de Werner Herzog (EUA, 2010), que narra en primera persona la incursió en les coves Chauvet, al sud de França, on es troben les pintures rupestres conegudes més antigues de la humanitat, descobertes el 1994 i tancades al públic gairebé de manera immediata. La secció oficial anomenada Direccions es citen 11 pel·lícules de producció recent que combinen noms consagrats amb òperes primes d’autors novells: Bad Family d’Aleksi Salmenperä (Finlàndia, 2010), Cold weather d’Aaron Katz (EUA, 2010), El hombre de al lado de Mariano Cohn i Gastón Duprat (Argentina, 2009), Jo pour Jonathan de Maxime Giroux (Canadà, 2010), Julien de Gaël Lépingle (França, 2010), L’illusion comique de Mathieu Amalric (França, 2010), Le pere de mes enfants de Mia Hansen-Love (França, 2009), Meek’s Cutoff de Kelly Reichardt (EUA, 2010), Morrer com um homem de Joao Pedro Rodrigues (Portugal, 2009), Post mortem de Pablo Larraín (Xile, 2010) i Por tu culpa d’Anahí Berneri (Argentina, 2010).
Àsies és el nom d’una de les seccions paral·leles que pretén donar visibilitat a algunes de les millors pel·lícules asiàtiques de l’any. Els noms d’aquesta secció combinen noms de mestres indiscutibles com Takeshi Kitano o Hong Sang- soo; dos joves autors que comencen a destacar als festivals internacionals, Wang Quan’an i Aditya Assarat, i un autor de culte sorgit de l’underground japonès que desperta passions desbocades, Sion Sono. I també podrem gaudir de la secció paral·lela Promeses de l’Est que vol donar visibilitat a noms com Cristi Puiu o Jerzy Skolimovski amb Essential Killing, i de la producció catalana amb l’autoria catalana de cinc cineastes: Isaki Lacuesta, Daniel V. Villamediana, Elena Trapé, Félix Fernández de Castro i Lluís Galter.
La clausura de l’edició d’enguany ve de la mà del portuguès Manoel de Oliveira amb El extraño caso de Angélica (Portugal, 2010) amb Pilar López de Ayala, i durant 30 dies es desenvoluparà el D’@, on el portal Filmin oferirà l’oportunitat de veure online setze pel·lícules relacionades amb el certamen.
Tot això i més és el que ens espera d’aquí a uns dies a Barcelona. Per a més informació, horaris, preus… podeu consultar www.cinemadautor.cat.