Demà divendres a les 21 del vespre s’inaugura al hall del CCCB el 16è Festival de Cinema Independent de Barcelona, amb entrada gratuïta. Dissabte 14 comença la marató típica de tot festival, aquest cop amb un programa replet de noms que no arriben a les sales comercials; si mirem la temàtica de les pel·lis, entendrem perquè cal esperar a L’Alternativa per poder veure aquestes propostes que volen amb la mateixa llibertat que l’ocell del cartell del festival.
Des del mateix dissabte 14 fins el 21 de novembre es podran veure prop de 90 pel·lícules dividides en les Seccions Oficials i les Seccions Paral·leles, a més de les anomenades Activitats Paral·leles, des d’on es faran uns debats sobre cinema, la secció Escoles de Cinema del Món, amb projectes d’estudiants de diferents centres d’estudis; l’altre secció és Pantalla Hall, des d’on s’oferirà un programa reservat a animació, documentals, curtmetratges i ficcions programats segons concepte de l’obra.
A continuació, farem una trïa de les obres que es podran veure a les Seccions Oficials i a les Seccions Paral·leles.
Seccions Oficials
Llargmetratges de Ficció
- Adhen (Dernier maquis), de Rabah Ameur-Zaïmeche (Francia / Argelia, 2008)
Els treballadors d’una empresa de majoria musulmana mostren la seva disconformitat davant de les desicions sobre treball i religió del seu cap. Realisme vorejant el documental. Diumenge 15 a les 20h. al Casablanca-Kaplan.
- Aram Bash va ta haft beshmar (Tranquilízate y cuenta hasta siete), de Ramtin Lavafipour (Iran, 2008)
El mateix director comenta que la pel·li “tracta sobre el tràfic de bens i de persones”. Retrat d’una societat abocada a sobreviure a la societat de consum. Diumenge 15 a les 18 h. al Casablanca-Kaplan.
- Gabbla (Tierra adentro), de Tariq Teguia (Argelia / Francia, 2008)
Les contradiccions d’Argèlia a través dels ulls d’un fotògraf, que recorre un apartada regió de l’oest on la por i les migracions són pa de cada dia, mentre recorda les promeses no cumplides dels polítics. Música de Sonic Youth, Fela Kuti, Ina Djakou, Terry Riley, Christian Fennesz, Cheikha Djenia i Bismillah Khan. Dissabte 14 a les 21.40 h al Casablanca-Kaplan.
- Shultes, de Bakur Bakuradze (Rusia, 2008)
El dia a dia d’un carterista a Moscú que cuida a la seva mare; sempre va amb una llibreta on ho apunta tot. El director apunta que es tracta d’un reflexió sobre la vida i la necessitat de lligams per encarar el futur. Dijous 19 a les 18 h al Casablanca-Kaplan.
Documentals de Ficció
- Bagatela, de Jorge Caballero (España / Colombia, 2008)
Retrat de Bogotà, una de les ciutats més violentes del món. El director s’endinsa en el dia a dia dls jutjats de la ciutat. Dimarts 17 a les 20 h al Casablanca-Kaplan.
- California Company Town, Lee Anne Schmitt (Estados Unidos, 2008)
La directora nordamericana posa en entredit les conseqüències de la societat de consum a partir de les ciutats industrials abandonades de Califòrnia, estat governat per Terminator. La propietat privada, les grans multinacionals i el capitalisme, a debat. Dimarts 17 a les 22 h a l’Auditori-CCCB.
- Les damnés de la mer (Los condenados del mar), de Rhalib Jawad (Bélgica / Francia, 2008)
La distància entre Essaouira i Dakhla, al Sàhara, és de 1420 km. És la distància que han de fer els pescadors per bucar feina. Al mateix temps, vaixells pesquers estrangers arrassen amb l’ecosistema marítim. Més de 400 milions de pescadors viuen amb 2 dòlars al dia. Dissabte 14 a les 17 h a l’Auditori-CCCB.
- Mirages, d’ Oliver Dury (França, 2008)
El malson dels immigrants…un malson donat per una societat que els considera invisibles i/o il·legals, sempre i quan no tinguis la butxaca plena. Dissabte 14 a les 19.45 h al Casablanca-Kaplan.
- O’er the Land (Sobre la tierra), de Deborah Stratman (Estados Unidos, 2008)
Parafrasejnat l’himne nordamericà (“sobre la terra dels homes lliures i la llar dels valents”), la nordamericana disecciona la identitat cultural dels nordamericans, basada en essència en el patriotisme, la valentia i la guerra. Dilluns 16 a les 18.30 h a l’Auditori-CCCB.
Curtmetratges
- Categoria on es troben 45 curts d’arreu del món d’animació, documentals, de ficció i experimentals. Vull saber quins.
Seccions Paral·leles
Temps
Cicle dedicat al cinema rumanès de sempre, molt pròxim al documental degut al realisme de les propsotes i a un estil narratiu directe.
- Reconstituirea (Reconstrucción) de Lucian Pintilie (Rumania, 1968)
Dos amics comencen una baralla a un bar i l’armen grossa. La policia els enxampa i els obliga a reconstruir la baralla per fer un vídeo educatiu. Diumenge 15 a les 22 h al Casablanca-Kaplan.
- Cea mai fericită fată din lume (La chica más feliz del mundo), de Radu Jude (Rumania, 2009)
A una jove humil li toca un cotxe a un sorteig d’una marca de refresc. La noia al·lucina ja que a més li graven un spot publicitari. Tot plegat, provoca disputes familiars. Reflexió irònica sobre la idea de la bombolla d’or que intenta vendre el capitalisme. Dilluns 16 a les 20.30 h al Casablanca-Kaplan.
Espai
El contundent i realista mirada del cinema mexicà, en una secció on ha col·laborat el cineasta del país centreamericà, Ricardo Benet.
- Los Bastardos, de Amat Escalante (México, 2008)
Dos mexicans indocumentats es busquen la vida a Los Àngeles. De feina en feina, la rutina els devora. Un dia, un d’ells se’n va a currar amb un arma. Divendres 20 a les 22.15 al Casablanca-Kaplan.
- Los herederos, de Eugenio Polgovski (México, 2008)
La feina dels nens de camp a Mèxic, els quals comencen a treballar ben joves per sobreviure a una pobresa que sembla una càrrega hereditària. Dimecres 18 a les 16.30 h i divendres 20 a les 19.30 h; ambdues a l’Auditori-CCCB.
- Noticias lejanas, de Ricardo Benet (México, 2004)
Un jove abandona la llar per endinsar-se en un viatge iniciàtic a la ciutat. Vol trencar amb la marginació familiar, però les circumstàncies l’obliguen a tornar i a enfrontar-se amb el seu pare. Dissabte 14 a les 21 h i dilluns 16 a les 19.30; ambudes a l’Auditori-CCCB.
Retrospectiva
De la fornada de nous directors àrabs que van aparèixer a la dècada dels 90, Dalila Ennadre és una documentalista que tracta qüestions de gènere, retratant la vida de la dona àrab. Duran el cicle dedicat a la seva obra podrem veure El Batalett, femmes de la médina (El Batalett, mujeres de la medina), Fama… une héroïne sans gloire (Fama… una heroína sin gloria), J’ai tant aimé… (He amado tanto…), Je voudrais vous raconter (Quisiera contaros) i La caravane de Mé Aïcha (La caravana de Mé Aïcha).
Ennadre té un punt de vista interessant; comenta que “la ignorància és la gran responsable de la por i de la exclusió que conduexien al racisme i a altres formes d’ostracisme”.
Homenatge
A Basilio Martín Patino, cineasta que va lluitar contra Franco des de la clandestinitat del seu treball. La seva honestedat i compromís amb el seu ofici impregnen tota l’obra d’aquest salmantí combatiu. Reconegut sobretot per Nueve cartas a Berta, Queridísimos Verdugos i Caudillo, ara és un bon moment per fer un repàs a la mirada punyent i anticomercial d’aquest director. Les obres de Martín Patino que es podran veure són: Ojos verdes, A la sombra de la Alhambra, Canciones para después de una guerra, Caudillo, El grito del sur: Casas Viejas, Los paraísos perdidos, Madrid, Nueve cartas a Berta, Octavia i Queridísimos verdugos
Les seccions Activitats Paral·leles, Pantalla Hall, Escoles de Cinema i tota la informació del Festival la podeu consultar a la web de l’Alternativa 2009.
One Comment
Comments are closed.