Aquesta setmana Barcelona torna a ser capital del llibre -i al mateix temps, una finestra al mercat exterior- amb la presència de la Fira Internacional del Llibre, la cita més important de la indústria editorial a l’estat espanyol i una de les més importants del món de llibres en llengua castellana. LIBER, que té lloc el recinte de la Gran Via de la Fira de Barcelona, es reparteix amb Madrid en anys alterns. Aquí es reuneixen les principals editorials i distribuidores del país, i alhora professionals d’arreu del món, especialment del mercat llatinoamericà, que hi acudeixen en búsqueda d’interessants novetats però al mateix temps també d’intercanvi d’enfocs i solucions de cara al futur. Pel que fa al país convidat, en aquesta edició es tracta de Paraguai; s’han preparat diverses activitats enfocades a conèixer la seva història i cultura, i, per suposat la seva literatura. Aquest any, la fira compleix el seu trentè aniversari, i ho fa en un moment especialment delicat pel sector; d’una banda, per la situació econòmica general del país i, per l’altra, pels canvis que suposa també la paulatina implantació dels nous formats digitals.
Per això, un dels veritables protagonistes de la fira ha estat… el repte digital. Així doncs, moltes de les xerrades organitzades van dirigides a analitzar les últimes tendènces del mercat a partir de la irrupció de les noves tecnologies i de com buscar noves fórmules de negoci per encarar la nova realitat. En les Jornades Liber, amb més de cinquanta ponències, s’analitza per exemple quin ha de ser el preu dels ebook, el boom de l’autoedició, la propietat intel·lectual a la xarxa o les noves formes de marketing editorial, entre molts altres temes. Per demostrar que l’ebook té els seus propis processos de producció, distribució, comercialització i consum, la fira ha obert l’Àrea Digital, un espai en el qual participen trenta empreses amb diferents productes i serveis tecnològics per a la indústria editorial: des de les biblioteques en el núvol fins a còmics i llibres infantlis tàctils per a tauletes i dispositius mòbils, passant per la creació de xarxes socials de lectores; plataformes per vendre llibres en botigues on-line de tot el món, tarifa plana de lectura de llibres digitals o booktrailers per promocionar les novetats editorials en l’entorn web 2.0. A més a més, com no, aquí s’hi troben llibres de tot tipus i per a tots els públics, també llibres que parlen del futur dels llibres o contes de nens que ja inclouen les noves tecnologies. Que aquest món està canviant és una evidència i probablement no sols els editors i llibreters n’han d’estar preparats. Qui no vulgui quedar enrere de tot el que es cou en el sector del llibre en el present i en el futur, té una cita a Liber, malgrat que el preu de l’entrada no és precisament popular.
DADES PRÀCTIQUES
LLOC: Pavelló número 1 del Recinte Gran Via de Fira de Barcelona.
DATES: Del 3 al 5 d’octubre.
PREU: 25€ on line. 30€ a la fira