La vuitena edició del Festival de Cine i Documental Musical de Barcelona, l’In-Edit, es celebrarà del 28 d’octubre al 7 de novembre. Com cada any, el festival ofereix una marató de films que fusionen el cinema documental i la música. El darrer any varen ser protagonistes, per exemple, Phil Spector, Neil Young, el Black Power, Jack Kerouac, Marc Bolan, Pete Whitehead, Vincent Moon i Anton Corbijn, entre d’altres. De la pròxima edició, podem avançar alguns dels noms que centraran l’atenció del públic. L’organització ha avançat que els realitzadors D.A. Pennebaker i Chris Hegedus rebran un homenatge recuperant alguns dels seus treballs.
La tasca de tots dos en el món del documentals és més que reconeguda gràcies a obres com Don’t Look Back, film centrat en la figura de Bob Dylan, i rodat durant la gira d’aquest per Anglaterra el 1965, concretament en el que seria el darrer concert acústic del músic; Monterey Pop (amb l’ajut de Richard Leacock i Albert Maysles), document sobre el festival on hi van actuar Big Brother and the Holding Company amb Janis Joplin, Jefferson Airplane, Hugh Masekela, Otis Redding, Ravi Shankar, The Mamas & the Papas, The Who i The Jimi Hendrix Experience; Ziggy Stardust and the Spiders from Mars, pel·lícula que gira entorn del darrer concert de l’alter ego de Bowie al Hammersmith l’any 1973; i 101, documental sobre el concert 101 (el títol també fa referència al nom d’una carretera pròxima a on es va celebrar el concert) de Depeche Mode al Rose Bowl corresponent a la gira de Music for the Masses. Precisament, aquests quatre documentals són els primers que s’han confirmat per aplaudir l’obra de Pennebaker i Hegedus. Apuntar que, a més dels films citats, presenten una filmografia amb títols com Two American Audiences, amb Jean-Luc Godard, rodada l’any 1968 amb el mateix concepte que Un Film comme les Autres del mateix Godard i el grup Dziga Vertov, Sweet Toronto (Keep on Rockin’), amb Lennon i Ono de protagonistes, A Stravinsky Portrait, Shake-Otis at Monterey, The Energy War i The War Room, entre d’altres.
La seva forma de narrar, diàfana, sense cap mena de protagonisme, directa i sense pompositat, amb càmera en mà i llum, la que hi hagi, ha donat lloc a una sèrie de retrats naturals de figures tan dispars com Bill Clinton o Ziggy Stardust. Donn Alan Pennebaker és el veterà. Va iniciar-se als anys 60, tot i que al 1953 va fer un curt. Al 1959 va entrar a Drew Associates, i al 1967, arriba el primer documental, amb l’esmentada Don’t Look Back. Al 1976 comença la col·laboració amb la seva futura dona, Chris Hegedus. The Energy War, Delorean, Rock Baby, Down form the Mountain, Only the Strong Survives són altres dels treballs de la parella, que de moment, són els primers protagonistes de la propera edicició de l’In-Edit Beefeater 2010, un festival que es celebra a Barcelona, i també a Chile, Argentina, Mèxic i Brasil.
Us deixem amb un tall de Ziggy Stardust and the Spiders from Mars:
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=cD51cxqY_uQ]