Ahir dimarts 16 de març vam assistir al al cicle Icones, mestres de la fotografia en imatges que celebra la segona edició a l’Espai Cultural Caja Madrid, amb la col·laboració de la Fundació Foto Colectania. A la passada edició Cristina Zelich presentava l’obra de la fotògrafa Lisette Model i aquesta tercera edició ha sigut el torn d’Horacio Fernández, director i comissari de les últimes edicions de PHotoEspaña i docent, que ens ha introduït al fotògraf britànic Martin Parr (1952), que el 1994, tot i la contrpovèrsia, va passar a formar part de l’agència Magnum.
Horacio va començar l’exposició comentant el fenomen dels fotollibres, i de l’afició de Parr, que gaudeix d’una vasta colecció d’aquests a la seva residència britànica amb la intenció futura d’exposar-la a la Tate. No és casual que Horacio introduís a Martin Parr així, doncs aquest últim amb la seva obra vindria a ser un cronista de la nostra era o un coleccionista d’imatges que retrata el món des de la seva perspectiva.
Els colors vius, la caricatura (humorística o cruel), les perspectives impossibles, la quotidianetat desapercebuda… són presents a les seves instantànies que es centren en tres eixos temàtics: el consum, el temps lliure i la comunicació.
El retrat de la cultura actual de Parr és present a diferents obres, per exemple a Langweilige Postkarten retrata paisatges anònims, a One day trip (1989) segueix un grup de turistes anglesos en una excursió a França narrant els aconteixements com si es tactés d’un curtmetratge, a Cost of living (1989) retrata la classe mitjana britànica en unes localitzacions i situacions molt dispars però alhora molt semblants, a Saddam Husseïn Watches (2004) captura tots els rellotges on apareix el dictador, a Britanic Food ens retrata el menjar britànic, a Playas (2009) radiografia les platges d’Amèrica i a Luxury (2009) ens mostra el seu punt de vista sobre la jetset i el luxe.
Tot això i més ho podeu veure a la seva web, que presenta les primeres pàgines dels seus llibres, a més d’una mostra de fotografies recents i una infinitat de documents que ens descobriran aquest autor contemporani. Ara només ens resta esperar a que portin a Martin Parr a Barcelona, doncs l’última visita va ser el 1978 a la galeria Fotomania, fa menys, però, va venir a Madrid, en concret el 2005 , en motiu del PhotoEspaña.
De moment ens conformem amb aquesta entrevista: