L’exposició «Souvenir. Martin Parr, fotografia i col·leccionisme», comissariada per Juan Pablo Wert, mostra als ulls de Martin Parr com els turistes necessitem acaparar un record físic de la nostra passada pel lloc, en comptes de viure l’experiència en primera persona. Fins el 21 d’octubre podem veure aquesta exposició al CCCB (Montalegre, 5) que es composa de fotografies fetes per Parr durant els múltiples viatges (que no són pocs) i d’objectes de col·lecionisme, tant de Parr com de l’interiorista malagueny Juanjo Fuentes.
Només entrar a l’exposició veiem un mural de retrats de Martin Parr en múltiples destins turístics i de vegades absurds, un exemple d’això és un retrat de Parr a una reproducció d’uns canals Venecians a un Casino de Las Vegas. I, això ens porta a la reflexió que apunta Martin Parr, i és que tots som turistes, aquí no se’n salva ningú. Un significat de turista seria el de fer-se fotos de tot el que s’experimenta per tal de poder recordar amb els altres i compartir una experiència que el teu jo està vivint. I aquest fet és més evident desprès de la revolució 2.0 o l’auge de les xarxes socials, on necessitem comunicar on som, què fem, què mengem, quins amics tenim, què llegim… a cada moment.
A mesura que avança l’exposició trobem retrats de la sèrie Small World fets a Barcelona, Mèxic, Perú, Atenes, Venècia, Benidorm… i és que Parr introdueix el concete de la fotografia com a col·lecció. El que captura la fotografia, allò susceptible de ser col·leccionat, són les experiències. Com deia Susan Sontag “col·leccionar fotografies es col·leccionar el món […] Les fotografies son experiència capturada”. La fotografia crea una realitat fragmentada, dissol la visió unitària i, el que és més important, dota de rellevància tot el que registra; d’aquesta manera situa en un pla d’igualtat allò que abans es considerava bell i el que no. En aquest sentit, l’exposició proposa també una reflexió sobre el significat de l’insignificant.
Al final de l’exposició es reuneixen dues col·leccions, la de Martin Parr i la de l’artista i col·leccionista malagueny Juanjo Fuentes. En ambdós casos, es tracta d’un col·leccionisme compulsiu i amb uns resultats massius i sistemàtics pel que fa a un tipus d’objectes de difícil definició i interpretació. La col·lecció de Parr inclou rellotges de souvenirs de Sadam Hussein, de la Thatcher i de l’11-S. La col·lecció de Fuentes inclou, sense discriminar, una interessant selecció d’obres d’artistes que van des de Joan Brossa fins a Tracy Emin passant per altres artistes de la seva generació com Pedro G. Romero, Rogelio López Cuenca, Abraham Lacalle, Chema Cobo o el mateix Parr, al costat d’un conjunt d’objectes decoratius banals. Tot això serveix per entapissar, literalment, casa seva. I l’espectador ho podrà veure a una reproducció del dormitori, el saló i un lavabo de casa de Fuentes.