FURIA CIEGA. PATRICK LUSSIER Milton (Nicolas Cage) escapa de l’infern i torna al món dels vius per venjar-se d’un secta satànica que va matar a la seva filla i segrestar la seva néta per utilitzar-la com a sacrifici en un ritual per invocar la presencia de Satanàs a la terra. A Milton l’acompanya en la seva persecució una sexy cambrera (Amber Head) i té trepitjant-li els talons un impecable assassí del més allà. Un guió ridícul, unes interpretacions al mateix nivell, amb Nicolas Cage demostrant que les seves qualitats interpretatives estan en fase terminal i una Amber Head que és limita a fer de tia bona molt dura (no dóna per més la pobra); el film no deixa de ser un producte de serie B amb un alt pressupost, carregat de violència i absent de qualsevol qualitat cinematogràfica, i que a sobre és pren seriosament a sí mateix. Qualificar el fim de dolent és quedar-se curt. Al Nivell de… Ghost Rider. |
|
EN UN MUNDO MEJOR. SUSANNE BIER Guanyadora de l’Oscar a la Millor pel.lícula de parla no anglesa, el film fa una reflexió sobre la violència, a diferents nivells, que ens rodeja aquests dies a través dels conflictes que viu el seu protagonista, Anton, un metge que divideix el seu temps entre una petita i idíl·lica ciutat a Dinamarca i la seva feina en un camp de refugiats a Àfrica. Amb el seu matrimoni a punt de trencar-se, Anton haurà d’enfrontar-se a una serie de situacions en les que tindrà que triar entre la venjança i el perdó. El plantejament de la directora de moure el film entre dos mons amb realitats tant distants com són l’Àfrica més pobre i l’Europa més prospera, és força encertat per reforçar el que ens vol mostrar, però no acaba d’arrodonir el film amb la contundència que potser necessita un reflexió d’aquest tipus, i el resultat final s’apropa a una faula; això sí, interessant i de bona realització. Al Nivell de… Cosas que perdimos en el fuego. |
|
PIRAÑA 3D. ALEXANDRE AJA Més que un simple remake del film original dirigit a l’any 1978 per Joe Dante, el nou film del director de Las Colinas Tienen Ojos, és tot un homenatge al cinema de terror, a la serie B dels anys 80 i a la cultura del videoclub. Aja agafa a tots els seus referents (que van des de de Tiburón o Alien, fins a La Revancha de los novatos o Los Simpson) i fa tota una declaració d’intencions cinematogràfiques; creant un film de ritme vertiginós, carregat d’humor irreverent i políticament força incorrecte, i on el 3D és converteix en una gran arma del director per accentuar els seu propòsit: el gran àpat que les seves piranyes aconsegueixen fer gràcies a l’estupidesa de la qual fan gala la majoria dels humans que és passegen pel film. Mitjançant aquesta impecable gamberrada, Alexander Aja es mostra com un dels nous autors del cinema de terror a valorar més seriosament. Al Nivell de… Las Colinas tienen Ojos. |
|
INSIDE JOB. CHARLES FERGUSON Narrat per Matt Damon, el documental de Charles Ferguson ens mostra les causes i conseqüències (a tots els nivells) de la crisis econòmica que ha afectat a tot el planeta, i que ha deixat en evidencia el capitalisme i la societat del benestar; alhora que ens assenyala quins han estat els culpables de tot plegat amb noms i cognoms. La tasca d’investigació del director és del tot lloable, i ens mostra lo podrit i corrupte que es el sistema en el qual ens ha tocat viure. Tant de bo el documental servís per alguna cosa més que per informar-nos de tot el que ha passat i per passar a la història com el guanyador de l’Oscar del millor documental del 2010. Però tristament quedarà en això, i els culpables de tot plegat seguiran rient-se a la nostre cara. Aterrador. Al Nivell de… Una cierta verdad. |
|
HOWL. ROB EPSTEIN i JEFFREY FRIEDMAN Howl, se sap, és el llibre amb el que Allen Ginsberg es donava a conèixer com un dels grans poetes del segle XX. Gurú de la generació beat, en l’obra plasmava un existencialisme més romàntic que el de Kierkegaard i menys combatiu que el de Sartre, exposant la necessitat d’entendre el món i de que el món entengui a l’individu, en una demostració del que és l’art: expressar una emoció i un sentiment de forma honesta. Com un fals documental, amb insercions d’imatges animades, un tractament de foto atractiu, Rob Epstein i Jeffrey Friedman saben dominar tot el contingut que tenen entre les mans per oferir una entretinguda aproximació a Ginsberg i a l’univers en el que hi habitaven ell i els seus col·legues. Al Nivell de… Beat. |
|
SUCKER PUNCH. ZACK SNYDER Babydoll és una adolescent que es internada en un institució per malalts mentals per el seu padrastre. Un cop allà es submergirà en la seva imaginació per tal de trobar la forma de poder escapar de la terrible realitat que li ha tocat viure i el fatídic futur que li espera en forma de lobotomia. El director de Watchmen ens presenta un film que es mou entre dos mons (real i fantàstic), carregat d’èpica, efectes especials, acció inversemblant (per molt que es situï en un món imaginari), i mil i un elements decoratius, que segueix l’estil marcat en les seves anteriors pel.lícules, proper al d’un videoclip o videojoc. És un artefacte cinematogràfic força ridícul, que sense la seva parafernàlia tècnica, no és absolutament res. Al Nivell de… 300. |
|
EL MUNDO SEGÚN BARNEY. RICHARD J. LEWIS Barney Panofsky és un productor de televisió, força aficionat a la beguda, que es veu obligat a recordar i explicar-se a sí mateix el que ha estat la seva vida quan un dels seus enemics publica un llibre on s’explica un episodi obscur del seu passat, fent un recorregut per les llums i les ombres que han marcat la seva existència fins el present. Film basat en el best-seller, La Versión de Barney, de l’escriptor canadenc Mordecai Richer, dissenyat exclusivament per al lluïment de Paul Giamatti. Aquest construeix el seu personatge de manera lloable, però no salva el conjunt global d’aquesta tragicomèdia excessiva i carregant per culpa d’una realització plana (propera al telefilm) i una narració força espesa. Al Nivell de… Una mente maravillosa. |
|
EN EL CENTRO DE LA TORMENTA. BERTRAND TAVERNIER El director de Capitan Conan i Hoy empieza todo, amb guió del matrimoni Kromolowsky (El Juramento) adaptant la novel·la In the Electric Mist with Confederate Dead, ens ofereix aquest entretingut thriller on, a més de la capacitat narrativa de Tavernier, Tommy Lee Jones, John Goodman i l’aparició de John Sayles s’encarreguen d’aportar tot el necessari perquè la trama funcioni. Quan un cineasta té les idees clares i respecte cap al seu ofici i cap a l’espectador, com a mínim, valdrà la pena passar una estona davant de la pantalla per comprovar el resultat final de l’obra; és el cas. Al Nivell de… Insomnio. |
|
DESTINO OCULTO. GEORGE NOLFI David Norris (Matt Damon), és un ambiciós polític que aspira a ocupar un lloc en el senat. De forma casual coneix a Elise Sellas (Emily Blunt), una ballarina de dansa contemporània, i l’amor neix entre els dos; però uns estranys personatges faran tot el possible per trencar els sentiments que senten l’un per l’altre, ja que aquests poden canviar el futur de Norris. Basat en un relat de Philip K. Dick, el film planteja el control del nostre destí per part d’un ens suprem, el qual ens el marca des del moment en que arribem en aquest món, i si som capaços d’escapar d’ell per tirar la nostra pròpia voluntat. Un bon punt de partida que poc a poc es va desinflant fins arribar a un final massa obi i previsible, a través d’una realització i narració del tot plana. El millor del film: Emily Blunt. Al Nivell de… La Isla. |
|
SECUESTRADOS. MIGUEL ÁNGEL VIVAS Una família aparentment adinerada i formada per un matrimoni i la seva filla s’acaba de mudar a una urbanització de les afores de la ciutat. Tres homes entren violentament a la casa. El segon llargmetratge del sevillà és tracta d’un poderós film on es narra de forma veraç la profanació d’una llar habitada per part d’uns violents delinqüents. La tensió dramàtica es manté en tot moment, en un exercici de terror realista i incòmode, en el que el director aconsegueix transmetre a l’espectador la terrible experiència dels protagonistes. Cinema directe, ric en recursos, i filmat de forma pròxima i visceral. Al Nivell de… Funny Games (el remake del 2007). |
|
LOS CHICOS ESTÁN BIEN. LISA CHOLODENKO Els dos fills d’un matrimoni format pels personatges d’Anette Bening i Julianne Moore, engendrats a través de l’esperma d’un donant anònim, senten la necessitat de conèixer el seu progenitor. Aquest resulta ser un (ridícul) home seductor i ecològic que apareix en la vida de la citada família, trencant l’harmonia que intenta imposar el personatge de Bening. Film d’esperit independent, cinematogràficament entre dins de la categoria de films insubstancials i banals. Ni comèdia, ni drama, ni res. Al Nivell de… (no vull dedicar-li ni un segon més a la ressenya) |
|
CISNE NEGRO. DARREN ARONOFSKY La cerca de la perfecció, l’obsessió per ser el millor, el patiment per deixar-se la vida en allò que un considera la única cosa que fa bé, el desajust psicològic que comporta ser presoner d’una filosofia de vida, d’una passió o comportament, la pèrdua d’humanitat que suposa no sortir del camí traçat per un mateix o per algú altre… Darren Aronofsky narra de forma magistral la història de Nina, una ballarina que només té al cap ser la Reina del clàssic El llac dels cignes, suportant una auto-imposada pressió, la de sa mare, i la del director de l’obra. Natalie Portman, Barbara Hershey i Vincent Cassel, la fotografia de Matthew Libatique, la música de Clint Mansell,… l’obra (mestra) d’Aronofsky no té cap punt feble. Al Nivell de… malaltissa com Requiem for a Dream i intensa com El Luchador. |
|
SAW VII. KEVIN GREUTERT A l’hora que es produeix una lluita mortal pel llegat de Jigsaw, un grup de supervivents als seus macabres jocs es reuneixen per buscar l’ajuda de Bobby Dagen, un gurú de l’auto-ajuda que va sobreviure a Jigsaw, però ningú sap que aquest amaga un obscur secret que desencadenarà una nova onada de crims. Punt i final a les aventures del juganer assassí que és dedica a torturar a tots aquells que atempten contra la vida. Cinematogràficament poc a destacar, per no dir res, encara que l’únic objectiu del film és el de divertir a tots els seguidors de la saga i els que s’ho passen bomba amb el gore més salvatge. A tots aquests, segurament, el film no els decepcionarà, ja que el guionistes segueixen superant-se amb les propostes lúdiques de l’assassí, cada cop més retorçades i doloroses. Al Nivell de… Saw. |
|
VALOR DE LEY. JOEL & ETHAN COEN Mattie Ross (Hailee Steinfeld), és una nena de 14 anys que després de l’assassinat del seu pare decideix contractar a l’implacable i alcohòlic Marshall, Rooster Cagburn (Jeff Bridges), perquè l’acompanyi en busca de l’assassí, Tom Chaney (Josh Brolin); a ells dos se’ls unirà el sofisticat Ranger, LaBeouf (Matt Damon) i els tres iniciaran un perillós viatge que canviarà per sempre la vida de l’adolescent. Basada en la novel.la, True Grit de Charles Potter, que ja va ser adaptada al cinema per Henry Hathaway amb John Wayne com a protagonista, els germans Coen ens presenten un film destinat a convertir-se en un clàssic, on no hi falten les constants habituals del seu cinema, mostrant-nos una època salvatge on sobreviure no era tasca fàcil, i on gairebé tot tenia un preu. Al Nivell de… Dead Man. |
|
I’M STILL HERE. CASEY AFFLECK Joaquin Phoenix i Casey Affleck ens van fer creure a tots que el primer, en una decisió del tot al·lucinant, havia decidit abandonar el món de la interpretació i el cinema, per convertir-se en cantant de hip hop, i el segon s’encarregava de documentar aquesta transformació del seu cunyat i amic. Finalment, al Festival de Cinema de Venècia 2010, on es va presentar el film, es va destapar tota la veritat, i els dos principals implicats van explicar que tot és tractava d’una ficció, d’ un fals documental on res era real. Al final, la broma ha acabat sent un retrat força notable, contundent i divertit sobre el món del cinema i l’star system en general, això sí, amb la complicitat de tots els que apareixen en el film, cosa que resta força a l’impacte final. Al Nivell… d’un Borat descafeïnat. |
|
WINTER’S BONE. DEBRA GRANIK Amb una atmosfera desoladora i tenebrosa, la jove Ree s’endinsa en l’altra cara de l’anomenat somni americà. Ha de tirar endavant a la família, una mare incapacitada mentalment i els seus germans petits, i buscar al seu pare, a la presó per fabricar drogues, per no perdre la casa. És un panorama ben negre i ben real, i Granik ens ho presenta amb intencions ben crítiques; ara bé, no suggereix: subratlla en tot moment el què, com i perquè, i la narració es fa farragosa i redundant. La directora de Down to the bone, això sí, no deixarà indiferent a ningú, i menys, als que vulguin veure la realitat més amagada del país més ric del planeta. Bravo per la BSO de Dickon Hinchliffe (Tindersticks) Al Nivell de… Frozen river. |
|
THE FIGHTER. DAVID O’RUSSELL Basada en fets reals, la pel.lícula narra com el boxejador Mickey Ward (Mark Walhberg) va arribar a proclamar-se campió del món, entrenat per el seu germà, ex-boxejador i addicta al crack, Dick Ecklund (Christian Bale). El món de la boxa és terreny abonat per les histories de superació personal, i el que ens trobem a The Fighter ja ho he vist en altres films amb aquest esport com a gran escenari. El director aconsegueix un film efectiu i entretingut, però de mirada conservadora, tant en fons com en forma, que fa que no se’ns passi la sensació a déjà vu. A destacar la bona direcció d’actors que demostra O’Russell, trobant en les interpretacions de Christian Bale i Melissa Leo els principals valors del film. Al Nivell de… Rocky. |
|
127 HORAS. DANNY BOYLE Podem debatre sobre la trama, èpica, heroica, i que reflexiona sobre l’individu, l’instint de superació i supervivència, i inclús, com d’inútil i nociu resulta actuar amb supèrbia…però parlem de cinema, i com a pel·li, estem davant d’un videoclip, o d’un anunci de beguda isotònica. Boyle es confirma com un cineasta que juga amb la lleugeresa i la banalitat d’una història prou interessant. Cineasta frívol i efectista, el seu joc d’imatges el situa a l’òrbita d’un infantil i morbós documental sobre una aventura al límit. Al nivell de… Slumdog Millionaire. |
|
RED. ROBERT SCHWENTKE Un agent retirat de la CIA torna a l’acció al veure que la seva vida corre perill. Aquest demanarà ajuda als seus antics camarades, agents retirats com ell, per esbrinar qui el vol eliminar. Poca cosa a destacar d’aquesta comèdia d’acció basada en una novel.la gràfica de DC, on els actors és limiten a cobrar els seus xecs a canvi de fer el ridícul, sobretot John Malkovich i Richard Dreyfuss, i el director demostra ben poc, entregant un film carregat de tòpics, on les bromes poca gràcia fan, que acaba resultant una autèntica pèrdua de temps. Al Nivell de… Vaya par de polis. |
|
MÁS ALLÁ DE LA VIDA. CLINT EASTWOOD Film carregat de classicisme i èpica, qualitat aquesta última que s’ha accentuat en el cinema del director de Bird des de que Spielberg realitza tasques de productor. La vida i la mort, en mans d’aquest tàndem, resulten temes d’una immensitat excessivament redundants i soporíferes a tots nivells. Narrativament notable, el pes de la trama, el to, i en definitiva, el resultat final, creen més d’un dubte. Durant aquest mil·lenni, es fa complicat trobar l’Eastwood de Mystic River, Million Dollar Baby i Gran Torino, segurament, les seves darreres grans obres. Al Nivell de… de Ghost, City of Angels…i formalment, d’Invictus. |
One Comment
Comments are closed.