LAS VIDAS DE DUBIN. BERNARD MALAMUD Sajalín Editores Autor de El mejor, Una nueva vida, El hombre de Kiev i Los inqulinos, va publicar Las vidas de Dubin al 1978 als EUA. Sajalín publica per primer cop de forma íntegra i no censurada l’obra mestra d’un dels narradors nord-americans més destacables de la 2a meitat del segle XX. Apassionat de la textura de l’ésser humà, Malamud s’apropa a les emocions d’un biògraf que se sent un desconegut d’ell mateix. La vida es una tragedia llena de dicha, com va dir el mateix autor. Dubin estaria d’acord. |
|
INDIGNEU-VOS. STÉPHANE HESSEL Destino El qui va ser el redactor més jove de la Declaració Universal dels Drets Humans de 1948, proclama en aquest petit escrit sobre la gravetat dels fets que estan dinamitant el món en l’àmbit econòmic i per tant social i polític. No hi ha cap responsable a la presó, i encara tenim temps per indignar-nos per aspectes secundaris, demostrant que les cortines de fum donen resultats. Les 20 pàgines del compromès i vital escrit venen acompanyades del pròleg de José Luís Sampedro. |
|
L’ÚLTIM DIA ABANS DE DEMÀ. EDUARD MÁRQUEZ Empúries Sovint, anem per la vida amb una seguretat i vehemència que ens separa radicalment del destí comú que a tots ens espera. Els problemes quotidians, les disputes diàries o els maldecaps prescindibles formen una barrera que ens impedeix veure la vulnerabilitat de la nostra persona. El protagonista de la novel·la de l’autor de L’eloqüència del franctirador i El silenci dels arbres comprova com la vida no són només les petites coses que formen el dia a dia, sinó que hi ha alguna cosa més darrera de tot plegat. |
|
EL FUTURO DEL CAPITALISMO. SALVADOR GINER Península Una altra gran crisi del capitalisme, però en aquesta, no se’n parla de cap alternativa. El tema és refundar el capitalisme. Keynes, al 1933, afirmava que el capitalisme era decadent i injust, però que no sabíem com reemplaçar-lo. El sociòleg Giner exigeix l’eliminació de l’opulència, dels excessos econòmics i morals, i en definitiva, ens recorda que Marx i Schopenhauer ja ens avisaven de què seria capaç l’home dins d’un sistema que ho vol tot, excepte el d’actuar com a protector social. |
|
W DE WIKILEAKS. BRUNO CARDEÑOSA La Cúpula Autor de El día de manaña i 100 enigmas del mundo, director de la revista Historia de Iberia Vieja i presentador de La Rosa de los vientos a Onda Cero, Cardeñosa ens ofereix un ampli estudi sobre la figura de Julian Assange i Wikileaks, endinsant-se en aquesta història que demostra que la realitat supera la ficció. Oportunista o no, el periodista analitza tot el que rodeja a qui va ser, segurament, l’home de l’any al 2010. |
|
AUTOBIOGRAFÍA DE BERTRAND RUSSELL Edhasa Part del pròleg del mateix Russell diu “…El amor y el conocimiento, en la medida en que ambos eran posibles, me transportaban hacia el cielo. Pero siempre la piedad me hacía volver a la tierra. Resuena en mi corazón el eco de gritos de dolor. Niños hambrientos, víctimas torturadas por opresores, ancianos desvalidos, carga odiosa para sus hijos, y todo un mundo de soledad, pobreza y dolor convierten en una burla lo que debería ser la existencia humana. Deseo ardientemente aliviar el mal, pero no puedo, y yo también sufro…” |
|
EL IMPERIO INVISIBLE. DANIEL ESTULIN Planeta L’autor de La historia definitiva de El Club Bildeberg ens descobreix que darrera la crisi econòmic, la corrupció, el tràfic de drogues, la lluita pel control nuclear, i en definitiva, de tot el que fa possible que el món segueixi unes directrius tan cruels i inhumanes, és un imperi invisible que ho té tot sota control. Un altre anàlisi d’aquest super-vendes que no aporta cap novetat ni solució. Quina és la funció social d’Estulin i la seva obra? |
|
ASTILLAS. CELSO CASTRO Libros del Silencio Després de comparar-lo amb Salinger i amb David Foster Wallace, no se m’acut millor carta de presentació per Celso Castro. En aquesta obra ens ofereix una sèrie de personatges amb un cert amor per l’autodestrucció, de la que es desprèn les urgències creatives i existencials de l’autor. L’autor reflexiona a través d’ells sobre la necessitat de viure, i que aquesta necessitat converteixi la vida en quelcom transcendent, és a dir, que l’existència no esdevingui, en cap cas, mediocre. Autor ambiciós, el to, estil i tot plegat, obliguen a prendre-se’l molt seriosament. |
|
KNOCKEMSTIFF. DONALD RAY POLLOCK Libros del Silencio Un poble perdut en el no-res serveix a Pollock per apropar-nos a un conjunt de personatges depriments que ens ofereixen una sèrie d’històries sorprenents, crues, reals i sinceres. Amb un estil tan àgil com gràcil l’obra que indaga en una quotidianitat propera a la de les obres de Richard Yates, però amb un punt hilarant (sobretot per part dels protagonistes) i terrible que provoca un contrast de sensacions irresistible. La galeria de persones corrents, el fosc sentit de l’humor,… arriba un punt que un sent una atracció fatal per aquest poble de mala mort. |
|
LOS SINSABORES DEL VERDADERO POLICIA. ROBERTO BOLAÑO Anagrama El lector es converteix en detectiu en aquesta obra perduda de l’etern Roberto Bolaño, qui ens ofereix un entremat de personatges que es van confessant i d’aquesta manera s’obren oferint una perspectiva global de l’univers personal de cadascun d’ells. La personalitat narrativa de l’autor marca la pauta en una novel·la on d’argument saltes a un altre argument, en un caos de relats d’allò més embriagador gràcies a un estil que mostrava la urgència del veritable autor. Bolaño en estat pur. |