UN GENERAL CONFEDERADO DE BIG SUR. RICHARD BRAUTIGAN Blackie Books Aquest és el primer llibre que Brautigan va publicar. En ell ja mostra qui és el seu estil i com les gasta. Tot i que va passar més que desapercebut, la ironia i la subtilitat amb la que recorre una sèrie de mites, clíxes i fotografies del Sud, a través de Jessee i Lee Mellon. El to característic de l’autor de La pesca de la trucha en América, se’n riu de tot, començant pels temes més obvis dels que es pot riure un home com ell, i acabant per un món del que no espera res més que això: riure-se’n d’ell a la cara fins que la paciència i l’energia li va permetre. |
|
TIEMPOS DIFÍCILES. CHARLES DICKENS Alianza Alianza Editorial aposta pel llibre de butxaca, segons paraules de Manuel Estrada, responsable del disseny de la col·lecció, per garantir la permanència del llibre. Al 2011 hi haurà més de 122 títols, que es sumaran als més de trenta que s’han publicat a finals de 2010. La idea és oferir una biblioteca completa, amb un preu proper als 10 euros, a través la qual permetre a joves i no tant joves lectors a aproximar-se a la literatura: Shopenhauer, Cattani, Salinger, Dickens…i en Dickens ens aturem. Aquesta edició de Tiemps difíciles, excel·lent, recupera a un dels més grans. |
|
BUKOWSKI-SCHULTHEISS. MATTHIAS SCHULTHEISS La Cúpula El creador i patidor dels relats de La máquina de follar, Mujeres, Cartero, La senda del perdedor, Pulp, Música de cañerías, Se busca una mujer, entre d’altres, passa a convertir-se en un personatge de còmic. L’alemany Schultheiss és l’encarregat d’adaptar alguns dels contes del gran Henry Chinaski, és a dir, Bukowski. Recordar que aquest no és la primera incurssió de l’escriptor en el món del novè art: als 80 Bukowski va fer el guió per uns còmics de Crumb. Les vinyetes de Schultheiss confirma que el dibuixant coneix perfectament l’univers de l’enyorat Hank. |
|
MICROCRÉDITOS: PRÉSTAMOS A LA DIGNIDAD. MARCELO ABBAD Icária Abbad, qui es dedica al Desenvolupament Social, director de Cooperació Internacional de Fundació Intervida, aborda un estudi dividit en dues parts: la primera és un text d’apromixació al concepte dels micro-crèdits, explicant què són i quin pot ser el seu ús; la segona part està formada per una sèrie de relats breus, on trobem experiències del propi autor, i des d’on se’ns convida a reflexionar sobre la situació econòmica del món. Abbad analitza i proposa, oferint una opinió i experiència que demostra que amb segons quin punt de vista, el món seria molt més just i lluminós. |
|
EL ILUSTRADO. MIGUEL SYJUCO Tusquets Collage, multitud de fragments, retalls, memòries, entrevistes, reflexions, documents diversos i d’altres escrits, es van ajuntant, construint un mural que poc a poc ens endinsa en una realitat falsejada o bé en una falsa realitat prou real on l’ escriptor Crispín Salvador (o és Miguel Syjuco?) ens mostra el costat més fosc i amarg de la història recent de les Illes Filipines, des de 1899 fins arribar als nostres dies. Veritat, mentida, el que és innegable és que El ilustrado és literatura en estat pur. |
|
LIBERTARIOS. CARLOS TAIBO Libros del Lince Goldman, Chomsky, Kropotkin, Bakunin, Tolstoi, Reclus, són alguns dels noms que Carlos Taibo recorre per repassar el pensament anarquista. L’autor es deté en la contemporaneïtat de les reflexions d’aquests i altres pensadors, a través dels quals es comprova la vàlua i la fortalesa d’uns ideals i maneres d’entendre la vida que sí ofereixen una alternativa i que per tant, entenen la societat de forma totalment diferent a la que tenim avui en dia. Només cal fer memòria per recordar que Marx, després de viure la primera crisi del capitalisme, al 1830, ja tenia clar de què anava el tema. |
|
CAMINOS NOCTURNOS. GAITO GÁZDANOV Sajalín Editores Basada en la seva experiència com a taxista nocturn en el París d’ entreguerres, Caminos nocturnos es la narració en primera persona d’ un testimoni real, crític i existencialista, com marca la tradició de la literatura russa, sobre la condició humana, en el marc del París de la primera meitat del segle XX. Gaito Gázdanov, un dels grans escriptors russos del segle passat representa una de les veus més importants de l’ exili rus, ofereix un retrat tan cru dels diferents estrats socials de l’ època, tot i que les reflexions són del tot intemporals. |
|
LOS INFINITOS. JOHN BANVILLE Anagrama La història es desenvolupa a Irlanda. Adam Godley està en coma. Repassa la vida al voltant de la gent que l’estima. D’altra banda, els déus olímpics, des de Hermes a Zeus, s’infiltren en el món humà, de forma homèrica, provocant un cert desencís i confusió a ambdós mons. Amb un to tragicòmic, Banville, escriptor autodidacta, reflexiona sobre els sentiments dels humans, les relacions interpersonals, això com la relació entre déus i homes, els conceptes infinit i finit, i com no, la vida i la mort. Influenciat per Heinrich von Kleist, el britànic és considerat un finíssim estilista de la seva llengua. |
|
ASTERIOS POLYP. DAVID MAZZUCCHELLI Sins Entido A la contra del còmic llegim: Asterios Polyp és un home de 50 anys amb una carrera poc satisfactòria com arquitecte i professor. La seva vida està completament descontrolada pi amb el temps s’ha convertit en una ombra de sí mateix. Una nit, enmig d’una turmenta, un raig incendia la casa de Nova York on hi viu, fet que desencadenarà en un fatídic viatge. Mazzuchelli ens descobreix el seu fascinant món imaginari, concebut de forma brillant i excèntrica. L’edició, realitzada a la Xina, és d’una qualitat i delicadesa que faran les delícies dels més fetitxistes. |
|
LA MIRADA DEL SAMURÁI: LOS DIBUJOS DE AKIRA KUROSAWA AlhóndigaBilbao En el que ha sigut l’any del Centenari del cineasta japonès, AlhóndigaBilbao va dedicar una exposició, on, segons paraules del mateix organitzador, descobrien el procés creatiu que s’amaga darrera de la bellesa dels fotogrames de l’Emperador del cinema japonès.Es podrà veure, per primer cop, els storyboards, juntament amb la projecció de fragments de les seves pel·lícules, la realització del vestuari i els cartells de la seva cinematografia. Doncs bé, aquest és el llibre de l’exposició. |