CINC-CENTS BARS I UNA LLIBRERIA. ROSER CAMINALS Grup 62 L’escriptora catalana resident als EUA narra la relació entre una família burgesa de la Ciutat Comtal i una de castellana més humil. Situada als anys setanta, Caminals recorre la Catalunya i l’Espanya d’aquells anys, iniciant el relat amb un atracament a una joieria d’una barriada de les afores de Madrid. Les diferencies generacionals, la marginació, la violència, les diferències entre classes, tot en un llibre que reflexiona també sobre la relació Catalunya-Espanya, d’una forma oberta, neta i com l’autora diu, amb la intenció de que el lector extregui les seves pròpies conclusions. |
|
CONTRA LA INDIFERENCIA. JOSEP RAMONEDA Galàxia Gutenberg El director del CCCB denuncia la passivitat que demostra la societat. On roman l’actitud que se’ns suposa als humans per exigir uns drets, per donar un cop de puny a la taula per temes cabdals? La indolència i la indiferència de la societat és directament proporcional a la pèrdua de qualitat democràtica. La cultura de la por i la cultura del consum s’han instaurat de forma irresponsable. La ignorància és l’origen de tots els problemes, diu Bauman. Serà que ens eduquen per mirar-nos el melic i el compte corrent? Cal reivindicar la recuperació de la raó crítica. |
|
MARCOS MONTES. DAVID MONTEAGUDO Acantilado / Quadrens Crema L’autor de Fin publica la seva segona obra, una novel·la curta que narra les aventures i desventures d’un obrer que ha patit un accident treballant a una mina d’or i que tracta de sortir-hi viu. La foscor de la galeria, la foscor de l’ànima, la temptació de l’or, la culpa, el perdó, Monteagudo juga amb la condició humana, oferint un relat que manté les constants de la seva òpera prima; tornem a trobar diàlegs ocurrents, personatges amb reaccions quotidianes, situacions típiques i tòpiques plasmades amb gràcia i dinamisme, i una prosa que atrapa al lector fins el final. |
|
SUITES PRESIDENCIALES. BREAT EASTON ELLIS Mondadori L’autor de Menos que zero, American Psycho i Glamourama no sorprèn temàticament ni narrativament, perquè segurament no ho necessita. Ell parla del món de la faràndula, dels rics que no ploren, dels humans sense compassió, dels amics que realment no són amics, i de la baixa condició humana disfressada de luxe i tonteria. La seva darrera obra ens presenta a Clay, un guionista d’èxit, alcohòlic, que no ha superat la por als sentiments, a la derrota, per tant, a la vida. Com reconeix l’autor, té un punt d’autobiogràfic, i amb l’estil gèlid i detallat de sempre, retrata el món del cine, televisió, tan perfumat com operat |
|
HUY! POR QUÉ TODO EL MUNDO DEBE… JOHN LANCHESTER Anagrama La gran virtut del llibre és el dinamisme, el to àcid i la capacitat per exposar de forma tan clara la crisi econòmica mundial del capitalisme. Tot i que els economistes tendeixen a complicar més i més la història, el tema de l’especulació és ben fàcil d’entendre, així com el concepte de creixement, basat en guanyar cada any més, fent un ús insolentment irresponsable del capital i dels recursos. Lanchester descriu el procés d’intoxicació que ha patit el món pels caníbals del mercat, i paraula, no irrita, més aviat el contrari, a més d’informar de forma amena, provoca irritació, perquè el retrat, és tan lúcid com devastador. |
|
INFIDEL. TIM HETHERINGTON Com informa el web de Kowasa, Infidel és un retrat íntim d’un grup de soldats dels EUA enviats a la vall de Korengal, considerat un dels enclavaments més perillosos d’Afganistan en la guerra contra els talibans. Juntament amb l’escriptor Sebastian Junger, Hetherington retrata a uns homes al límit. El disseny, que imita al d’una bíblia, dóna una idea del punt de vista desafiant de d’una obra que posa sobre la taula molts temes, entre ells el valor, la masculinitat i la guerra. Hetherington ha treballat en projectes com Tales of a Globalizing World, és director de fotografia de films com Libèria: an Uncivil War, i ha debutat com a director amb Restrepo |
|
SUS CRISIS, NUESTRAS SOLUCIONES. SUSAN GEORGE Icaria Presidenta de honor de ATTAC i presidenta del Consell de la Transnational Institute, Susan George és autora de Otro mundo es posible si…, Informe Lugano i El pensamiento secuestrado. En el seu darrer assaig, desperta als més dormits, documenta als més inquiets, i en línees generals, explica com l’economia de casino ha fet saltar la banca. Les causes, conseqüències i forats negres d’un sistema que, per més inri, ha aconseguit adormir la societat. Assajos amb Susan George donen fe del que passa, i el per què de tot plegat. Informar-se i actuar és un deure. I la crisi, com ella diu, és una crisi de sistema, de civilització, de globalització i de valors humans. |
|
WHERE CHILDREN SLEEPS. JAMES MOLLISON Com informa el web de Kowasa, el fotògraf James Mollison presenta una sèrie de fotografies en les que captura habitacions de nens de tot el món. Cada parell de fotografies ve acompanyat d’un text que explica la història del nen. L’exercici indaga en la situació dels nens d’arreu del planeta, en un treball que mostra un cúmul de circumstàncies i de condicions que han de servir, per sensibilitzar i alhora mostra un treball fotogràfic excel·lent. Mollison és autor, entre d’altres treballs, del monogràfic a Pablo Escobar, The Memory of Pablo Escobar i de les fotografies a gran primats, exposades en el seu moment al Museu d’Història Natural de Londres. |
|
MAFIA EXPORT. FRANCESCO FORGIONE Anagrama Forgione, que va presidir la Comissió Parlamentària Antimàfia italiana, desgrana a base de dades la magnitud de la tragèdia. Pels cinc continents, les màfies italianes estan totalment instal·lades. Recordem que les màfies ingressen entre 120.000 i 180.000 milions d’euros a l’any. El llibre analitza tot plegat, i reflexiona sobre la possibilitat de que l’economia mundial no estigui infectada pels capitals mafiosos, i si d’alguna manera han entrat directament en el món polític, financer i bancari. Que estiguin per tot arreu, i amb molta presència, és prou indicatiu. |
|
LA NOVELA GRÁFICA. SANTIAGO GARCIA Astibarri A través d’aquest assaig històric, Santiago Garcia revisa la història del còmic des de el segle XIX fins l’actualitat, i elaborant un relat que descriu les claus explicatives de com i per què les vinyetes estan madurant en un dels mitjans d’expressió més vius del nou mil·lenni. “Els còmics estan apareixent en les llibreries com novel·les i en els museus com art, diu Chris Ware. Aquest és el resum que trobem a la contra d’una altre gran treball editat per Astiberri. Estudi del tot recomanable de la novel·la gràfica a través de gairebé 300 pàgines, on se’ns explica el creixement, l’ambició i innovació del món de la historieta. |