EL OFICINISTA. GUILLERMO SACCOMANNO Seix Barral Saccomanno ens endinsa en un món apocalíptic, miserable i plagat d’oficinistes grisos capaços de tolerar qualsevol humiliació per no perdre el seu lloc de feina. L’amor el farà veure la vida de diferent color, però la societat en la que viu, una mena de món ballardià, on no hi ha lloc per l’esperança ni per res, dificulten fer realitat el somni de ser diferent. Saccomanno es mostra visceral i explícit, realment cru, i mostra una realitat extrema peró desgraciadament no gaire allunyada de la realitat que vivim. Agradarà… queda clar. No agradarà… encara més. |
|
LA BELLESA I L’INFERN. ROBERTO SAVIANO Empúries Recull d’anècdotes i de relats periodístics des de la seva bombolla de seguretat, Saviano explica com li ha canviat la vida després de publicar Gomorra. Després de La Cosa Nuestra, No es La Piovra, Medianoche en Sicilia, Gomorra, Mafia y Crimen Organizado, Mafia (de Petra Reski), entre d’altres publicacions, i aquest nou ‘Saviano’, els interessats en el tema estan de sort. Fins on arriba el poder de la Màfia? Saviano el viu cada dia de ben aprop, i ell, sent testimoni ben sorollós, sap com ningú que per una banda ser capaç de dir tot el que sap el fa sentir bell i a l’infern alhora. Agradarà… als més enganxats en el tema. No agradarà… a qui no li hagi agradat Gomorra. |
|
CONVERSACIONES CON EDWARD SAID. TARIQ ALI Alianza Edward Said considerava que els intel·lectuals haurien de recordar la història i els fets a aquest món que és capaç de condensar les notícies en segments de 17 minuts. En aquest llibre, parla de Palestina, d’ Arafat, de la lluita del seu poble, de la seva implicació, etc. Said t’obliga a treure les teves pròpies conclusions. Sense dubtes ni discussió, què queda? “Nunca he sentido que perteneciera a ningún establishment, a ninguna corriente dominante. Pienso que las autoridades, los cánones, los dogmas, las ortodoxias, los establishments, son en realidad a lo que nos enfrentamos. Al menos a lo que yo me enfrento la mayor parte del tiempo.” Agradarà… a qui dubti de tot. No agradarà… a qui no li interessi el tema. |
|
UNA HEREDERA DE BARCELONA. SERGIO VILA-SANJUÁN Destino La Barcelona del 1920, anys de pistoletarisme, la lluita entre sindicats i anarquistes. Una caberetera muda davant l’agressió rebuda, un lider sindical indecís, un general amb ganes de imposar la seva particular llei del talió, una comtessa que no vol perdre el seu status…Una heredera de Barcelona recorre els agitats anys 20 del S.XX a través de Pablo Vilar (personatge basat en l’avi de l’autor), un advocat i periodista monàrquic que visita els contrastos, secrets, interessos i, en definitiva, una aproximació deliciosa a la societat de la ciutat comtal de l’època. Agradarà… a qui vulgui viatjar en el temps. No agradarà… a qui no li agradi moure’s. |
|
EL GRUPO SALVAJE DE HOLLYWOOD. DIOSES Y MONSTRUOS. JUAN TEJERO T&B Otto Preminger dirigia al 1941 una obra de teatre amb John Barrymore com a protagonista. Aquest, sempre borratxo a escena, va arribar a una funció de l’obra totalment sobri i va oferir una interpretació sublim. Al finalitzar, Preminger li va preguntar perquè no podia fer-ho així sempre, sobri. Barrymore va respondre:“Perquè sobri m’a-vo-rre-i-xo. M’avorreixo”. Aquest assaig de Juan Tejero repassa l’època daurada de Hollywood, on les estrelles eren tan intocables com vicioses. Esnifar cocaïna o aspirina amb una llima, els primers viatges psicotròpics, quantitats d’alcohol industrials, festes més desmadrades que fins i tot avui en dia, … Un llibre on esbrinarem els secrets i els vicis del Hollywood més mitificat. Agradarà… a cinèfils. No agradarà… a qui consideri que el cinema comença amb E.T. |
|
SANGRE VAGABUNDA. JAMES ELLROY Ediciones B El hardboiled mai morirà. Gràcies a autors com Ellroy, el subgènere més cru de la novel·la negre està en plena forma. The Demon Dog of American Crime Fiction torna a la càrrega retratant el costat racista i neo-con dels EUA, en un llibre que tanca la Trilogia Americana iniciada amb América i Seis de los Grandes(reeditades per Ed. B). Situada després de l’assassinat de Martin Luther King i Robert Kennedy, el detectiu Don Crutchfield es veu immers en l’espiral de racisme, drogues, interessos polítics i corrupció que va sacsejar Nordamèrica a finals dels 60. Agradarà… a seguidors del gènere. No agradarà… a qui no llegeix perquè no té temps. |
|
LA ESTRATEGIA DEL AGUA. LORENZO SILVA Destino La cinquena novel·la de les aventures plenes de corrupció i foscor del brigada Bevilacqua, alias Vila, i la sargent Chamorro. Després del desengany que ha suposat la decisió del jutge de deixar lliure un assassí, accepten un nou cas. Un home ha estat assassinat a l’interior d’un ascensor amb dos tirs a la nuca. Els clars i obscurs del personatge surten a la llum en un nou cas on Vila i Chamorro comproven a les seves carns que la societat està tan podrida que ningú està net de culpa. Els ets i uts d’una investigació policial, les injustícies de les lleis, la manipulació,… Una altra gran obra d’un referent del gènere com Silva. Agradarà… a qui ho vegi tot brut. No agradarà… a qui estigui net de culpa. |
|
CALLE DE LA ESTACIÓN, 120. LÉO MALET Libros del Asteroide Lea aventures del detectiu privat Néstor Burma, director de l’agència privada Agencia Fiat Lux, ha d’esbrinar la identitat del presoner número 60202. Situada a la França de la 2a GM, gira al voltant del Philip Marlowe francès, Burma, qui compta amb l’ajut de col·laboradors habituals com d’Hélene Chatelain, antiga noia per tot de Fiat Lux, Marc Covet, periodista de Le Crépuscule i el comissari Florimund Faroux, entre d’altres. Una bona ocasió per introduïr-se en l’obra d’aquest escriptor orfe des de que era nen, presoner en un camp de concentració durant la 2a G.M, bohemi, anarquista, i fumador de pipa empedernit fins la seva mort, al 1996. Adaptada al còmic per Jacques Tardi. Agradarà… a curiosos i a seguidors del gènere negre No agradarà… a persones avorrides. |
|
EL THRILLER USA DE LOS 70. VVAA Donostia Cultura José Antonio Navarro coordina un llibre on es recopil·la la segona gran era de cinema negra, la dècada dels 70’s. French Kiss, El Padrino, Taxi Driver, Malas Calles, Chinatown entre d’altres són títols que recuperen l’essència d’un gènere que dels anys 30 als 50 va donar títols com Fatalidad, Perversidad, Perdición i El Parador del Camino, obres que a la vegada bebien directament de la novel·la negra. El color negre dóna nom a segurament un dels gèneres artístics més prolífics, entretinguts i punyents. Agradarà… a cinèfils. No agradarà… a no cinèfils. |