HISTÒRIA DE L’ANARQUISME A ESPANYA. JOSEP TERMES L’Avenç Josep Termes, Premi d’Honor de les Lletres Catalanes, acaba de publicar a través de L’Avenç (i RBA) Història del moviment anarquista a Espanya (1870-1980), on ens apropa a la història d’un moviment que segons Termes, “va ser el que amb més força i dignitat van aportar a la lluita per la millora i l’emancipació de les classes treballadores abans de la guerra”. Ell, qui no es considera anarquista perquè afirma que “sóc massa eclèctic i independent”, ha estudiat durant tota la vida els moviments socials del nostre país, com bé es pot comprovar a la seva obra. A través del seu darrer llibre, ens endinsa a un moviment, l’anarquisme, que no coneix la política intermèdia, perquè és o revolució com ells la volen o res, i aquest, segons Termes, és el seu gran error. |
|
MARTIN PARR POR MARTIN PARR La Fábrica En el marc de la col·lecció Blow Up Libros Únicos, ens trobem aquesta extensa entrevista de Quentin Bajac, director de fotografia del Musée national d’art moderne francès i el fotògraf britànic Martin Parr, mebre de Magnum des de 1994 i posseïdor d’una sarcàstica i lúcida mirada del món contemporani. Les preguntes de Bajac esdevenen idònies perquè Parr pugui analitzar el seu art i una trajectòria que el confirma com un dels fotògrafs que més ha influenciat el món de l’art durant els darrers anys. En el llibre també trobem 48 fotografies escollides especialment per aquest volum. Un viatge tan amè com rigorós sobre un dels fotògrafs més divertits. L’art també ens ensenya a riure. |
|
ESTA VEZ ES DISTINTO. OCHO SIGLOS DE NECEDAD ECONÓNIMCA. REINHART i ROGOFF Fondo de Cultura Económica Dades i més dades, empirisme analític, on exploren diversos indicadors econòmics generats en 66 països repartits en els cinc continents durant els darrers 800 anys, en una lliçó històrica que hauria de servir per posar en evidència als necis que creen crisis per crear deute i més deute fins que l’endeutat no pot pagar. Reinhard i Rogoff insisteixen en deixar ben clar l’origen de qualsevol crisi: en deixar que els impagaments es vagin acumulant, creant interessos, fins que la bola es fa massa gran per la majoria, perquè una minoria sempre hi treu beneficis. Sembla ser que un cop instaurada una crisi, ha arribat el moment de no gastar si no és necessari. I no hauria de ser sempre així, no hauríem de considerar l’economia una eina que protegeixi la societat? |
|
CAMBIAR LAS GAFAS PARA MIRAR EL MUNDO. VVAA Libros en Acción El títol obre una nova col·lecció, Cartografías del vivir, i analitza els conceptes que han arruïnat l’ecosistema, no només per un sistema que mira el món com un gran centre comercial on tot té un preu, sinó també perquè no es fa l’esforç per canviar uns hàbits i modificar unes actituds realment insuportables, no només pel planeta. L’obra aborda una nova cultura de respecta al planeta i a la humaniat, apostant una sèrie de conceptes relacionats amb l’energia, la tecnologia, l’economia, la mobilitat, el creixement, i la relació entre humans i d’aquests amb el planeta, aportant alternatives i oferint noves perspectives per canviar la cultura social, econòmica i ecològica. Evidentment, cal treballar per canviar; però, si no s’actua, què volem? |
|
EL VIOLENTO OFICIO DE ESCRIBIR. RODOLFO WALSH 451 El cas de Jineth Bedoya no només serveix per reivindicar la llibertat dels periodistes sinó també per recordar les dificultats que gairebé sempre tenen els escriptors, informadors i intel·lectuals quan opinen sobre els governs més autoritaris i la irracionalitat i violència amb la que posen en pràctica el seu poder. Aquest llibre recopil·la la gairebé totalitat d’assajos que Rodolfo Walsh va escriure, convertint-se en un dels grans cronistes de la història argentina recent. El pròleg, del mateix autor, va dirigit a la Junta Militar, i és un document que posa de manifest com pensava Walsh. Poc després, la Junta Militar se’l va carregar. |
|
MIA ES LA VENGANZA. FRIEDRICH TOLBERG Sajalín Editores El llibre s’inicia amb un home esperant al moll del port de Nova Jersei a un grup d’amics procedent d’Europa. Estem a l’any 1940, i a Europa el terror nazi s’està escampant. Durant l’espera, un ancià coix se li apropa, interessat en saber a qui espera el primer home. Aquest espera a setanta cinc coneguts, però mai arriben. L’ancià aprofita per explicar-li les seves vivències al camp de concentració de Heidenburg, on va destapar-se el dilema moral de morir lluitant o el de fugir i sobreviure, que suposa finalment la gran reflexió d’aquesta obra. Publicada en castellà per primera vegada, l’obra de Tolberg resulta un colpidor testimoni d’algú que va patir el gran drama del segle XX. |
|
EL COMPLEJO DE DINERO. FRANZISKA VON REVENTLOW Periférica Després del documental de Walter Ruttman, Berlín, sinfonía de una gran ciudad (1927), Gabriele Tergit publicava Käsebier conquista Berlín. Alexander Lernet-Holenia i Gregor Von Rezgori publicaven Marte en Aries i Edipo en Stalingrado, respectivament. El Berlín d’entreguerres estava en el punt de mira d’artistes que volien analitzar la realitat de la capital alemanya. El complejo del dinero va aparèixer durant aquells anys, quan semblava que els privilegis de classe per fi s’esborrarien. Es tracta d’una narració en primera persona d’una dona que intenta fugir de la dependència que genera els diners, resultant una mena de sainet àcid i directa. Retrat d’una època on els diners eren tan importants com ara, com no podia ser d’una altra manera. |
|
EN LA JUVENTUD ESTÁ EL PLACER. DENTON WETCH Alpha Decay A Wetch el va atropellar un cotxe quan anava en bicicleta, fracturant-se la columna. Amb 20 anys es va quedar paral·lític, i aquest fet va marcar l’obra d’un dels autors que més va influenciar a Burroughs, segons paraules de l’autor de Ionqui, qui li va dedicar El lugar de los caminos muertos. Es publica per primer cop en castellà En la juventud está el placer, on narra les vacances d’Orvil Pym, un jove de quinze anys que va descobrint el món i formant-se una opinió del mateix a través dels diferents personatges que es van creuant en el seu camí, donant-li l’oportunitat de conèixer i assimilar diferents punts de vista i ampliant d’aquesta manera l’horitzó que fins llavors era capaç de veure. |
|
LIBERTAD EN VENTA. JOHN KAMPFNER Los Libros de la Catarata Sacrificar llibertat a canvi de seguretat, i construir un món que recorda cada cop més al que Mefistòfil va proposar a Faust són reflexions que varen fer Benjamin Franklin i Michael Burleigh. Quantes càmeres per persona hi ha vigilant-nos? I no cal anar a Londres per obtenir dades esfereïdores pels que sí coneixen què vol dir llibertat, tot i que a Angleterra hi ha una per cada dotze habitants, xifres del tot temibles. La llibertat privada genera beneficis i promou una manera d’entendre la vida. Autor de Las Guerras de Blair i director d’ Index on Censorship, Kampfner respon al per què venem democràcia a canvi de seguretat analitzant la situació que es viu a la Xina, Rússia, Emirats Àrabs, Índia, Itàlia, Anglaterra i EUA, on el negoci de la seguretat privada fa por i provoca nàusees. |
|
LEJOS DE NINGUNA PARTE. NAMI MUN Los Libros del silencio Novel·la auto-ficcional a través de la qual, l’autora, en la seva òpera prima, ens presenta a Joon, una jove coreana perduda pels carrers del Bronx. La realitat, tan dura com desagradable a ulls de la protagonista, esdevé l’aspre terrenys per on transiten tot tipus d’individus que no troben res més que dificultats per sobreviure a la jungla d’asfalt. El sentiment de culpabilitat de l’abandonat, la falta de comprensió sobre tot allò que viu algú que sent que ha nascut per accident, la incomunicació, …l’àlter ego de l’escriptora reflexiona sobre la solitud de les persones abandonades, en un relat honest i sever sobre un dels costats més negres de la vida. |