THE YELLOW SEA. NA HONG-JIN
Els sud-coreans han ofert durant els darrers anys alguns dels títols més recomanables. Directors com Park Chan-wook, Bong Joon-ho, Kim Jee-woon, Kim Ki-duk, Ryu Seung-wan, Lee Chang-dong són alguns dels que recordarem gràcies, respectivament, a obres com Old Boy, Memories of Murder, I Saw the Devil, Samaritan Girl, City of Violence i Poesia. I què podem dir d’actors com Choi Min-sik (home de teatre que va passar a la fama amb Our Twisted Hero de Park Chan-wook, qui després el va dirigir a Old Boy, sense oblidar el seu paper a I Saw the Devil), Yu Ji-Tae (Old Boy), Yeong-ae Lee (Sympathy for Lady Vengeance), Song Kang-ho (Sympathy for Mr. Vengeance, Memories of Murder, The Host, Secret Sunshine), Sang-kyung Kim (Memories of Murder). A una possible llista de cineastes i actors sud-coreans hi podem afegir el nom de Na Hong-jin, Ha Jeong-woo i Kim Yun-seok, director i protagonistes de The Yellow Sea, darrer film del director estrenat al nostre país, i a qui coneixíem, com a mínim, gràcies The Chaser (amb els dos mateixos protagonistes). Informació pels que no sàpiguen que és The Yellow Sea, és el mar situat entre la Xina i les dues Corees.
Yanji és la capital de Yanbian, de la província xinesa de Jilin, amb una forta presència coreana entre els gairebé 400 mil habitants que hi habiten allà. Yanji està situada entre les fronteres de Xina, Rússia i Corea del Nord, i en ella hi habita un taxista, Goo-Nam (Ha Jeong-woo), que ha vist com la seva dona ha marxat a Corea del Sud a buscar una millor vida. Però, la marxa de la seva dona no va ser en va, i menys, gratuïta. Perquè fos possible, Goo-Nam va contraure un important deute econòmic amb la màfia de la zona. El cap dels gàngsters, Myun (Kim Yun-seok), davant de la impossibilitat de Goo-Nam de tornar els diners per la marxa de la seva dona, li proposa un tracte: anar a Corea del Sud a matar a una persona. Un llarg i infernal viatge, travessar la frontera de forma il·legal, i l’odissea de trobar i matar un peix ben gros (l’admirat i poderós Professor Kim Seung-hyeon, interpretat per Kwak Byeong-gyoo) donaran peu a una terrible cursa, ben salpicada de sang, ganivetades (per donar i vendre), parts del cos i llàgrimes, per la crua realitat social i vital d’un personatge que des de fa temps sap que és viure al límit.
L’habilitat de Na Hong-jin per el·laborar seqüències, tenses, trepidants, crues i reflexives, entrellaçar-les per crear una narració intensa i compacta, pròxima a la de Kim Jee-Woon a I Saw the Devil i a la de Ryu Seung-wan a The Unjust, el treball dels dos actors principals, sense oblidar al tercer personatge clau, Kim Tae-won, interpretat per Jo Seong-Ha (mafiós i suposat aliat del Professor Kim Seung-hyeon), resulten elements definitius per construir un film a l’alçada de les obres més impactants del gènere dels darrers anys. El cinema d’Scorsese, Lumet i Peckinpah, i pensem en films com Malas Calles, Tarde de Perros i Quiero la Cabeza de Alfredo García, sense obviar d’on vénen aquests (Fuller, Ray, Welles i Boetticher), és una enorme font d’inspiració pel cinema sud-coreà, bé, per directors com els citats, i també per Na Hong-jin.
The Yellow Sea és una complexa trama, d’escenografia i localitzacions diverses, on el ritme, la interpretació, la intenció i el realisme del film arriben a nivells altíssims, on no es dóna treva ni pausa. Creïble, explosiva i narrada i interpretada amb una naturalitat cinematogràfica de la que cal aprendre, estem davant d’un d’aquelles pel·lícules que enganxen, i com una bona obra, tot i un metratge llarg (157 minuts), no pots deixar de mirar-la fins el final.Que mai ens faltin cineastes d’aquest calibre, amb un punt de vista i una sensibilitat estètica, social artística que no mira ni entén de modes ni de tendències. Que mai ens faltin els autors com Na Hong-jin.
Al nivell de… I saw the devil.