GONZO: LA HISTORIA GRÁFICA DE HUNTER S. THOMPSON
451 Editores
Hunter S. Thompson no necessita cap mena de presentació. L’autor de Los Ángeles del Infierno, Miedo y Asco en Las Vegas i tants altres títols, alguns d’ells no publicats ni en català ni en castellà, segueix donant que parlar. La seva obra sovint queda silenciada per les seves anècdotes, i això ha permès que el gran públic relacionés el seu nom amb les les drogues i l’alcohol més que amb el seu ofici. Els seus excessos han consolidat una mitomania que ha arribat on no han arribat els seus llibres; sempre és més senzill recordar una nit de festa que una bona obra, o com a mínim, dóna menys problemes, sobretot passat el dia de ressaca. Dels diferents camins per aproximar-nos a l’univers de Hunter S. Thompson, el més recomanable és el que marquen les seves obres. Ara bé, per iniciats o no iniciats, experts i menys experts, l’aparició de GONZO: la novela gráfica de Hunter S. Thompson (451 Editores), com ja haurem imaginat, novel·la gràfica dedicada a la seva figura, suposa una extraordinària i motivant via per descobrir i redescobrir a aquest excepcional escriptor, en un homenatge en forma de còmic que vol i aconsegueix reivindicar el Thompson creador per damunt de tot.
Perquè ningú es pren més seriosament a Hunter S. Thompson? Amb aquest pregunta, l’editor de La gran caza del tiburón, Alan Rinzler, inicia el pròleg que serveix de presentació d’una novel·la gràfica que aconsegueix submergir-se en la psicologia, imaginari i univers creatiu de l’autor nord-americà. Sense embuts, Rinzler reconeix que Thompson va poder ser tan gran com els ídols d’aquest, Fitzgerald i Hemingway. Fins i tot, va copiar paraula a paraula El gran Gatsby, per saber quina era la sensació d’escriure així. Thompson voliar ser un escriptor recordat per la seva obra, però, el mite Gonzo el va devorar. Rinzler expressa certa desil·lusió perquè considera que les drogues i l’alcohol van deixar Thompson sense opcions de ser el més gran dels escriptors. Rinzler aconsegueix crear un debat que no farà gaire gràcia a tots aquells que prefereixen seguir gaudint amb el que realment va ser Hunter S. Thompson; no obstant, és una presentació més que estimulant per encarar aquesta novel·la gràfica.
Amb guió de Will Bingley i dibuixos del debutant Anthony Hope-Smith, GONZO: la novela gráfica de Hunter S. Thompson és un divertit i fugaç viatge per la vida i obra de l’autor, on el que intenten, i aconsegueixen, és donar la raó a Rinzler, deixant constància que l’escriptor va ser molt més que el que s’extreu dels seus excessos i anècdotes. No hi ha sorpreses, més enllà de recordar alguna de les anècdotes que va viure, i sobretot, les dificultats que es va trobar per arribar a guanyar-se la vida, per culpa del seu tarannà, vicis i maneres, més aviat mal vistes; la sinceritat, l’inconformisme, espontaneïtat i missatge políticament incorrecte (no oblidem la seva vessant d’agitador social i la seva lluita per enderrocar a Nixon) de Thompson no entrava en l’ideari de l’American Way of Life dels seus anys de joventut. Exagerat, genial, visceral, ple de dubtes i incerteses, tan a nivell personal com a nivell creatiu, Gonzo potser no va arribar a ser el més gran dels escriptors, però sí va demostrar que un pot arribar a ser ell mateix, sense vendre’s, i fer-se un lloc en una societat on la hipocresia es valora més que el talent.
En definitiva, GONZO: la novela gráfica de Hunter S. Thompson és la novel·la gràfica que es mereix l’inventor del periodisme Gonzo. Tots els gaudeixin amb els seus llibres, no poden deixar passar una nova oportunitat per recordar la figura d’un home autèntic, patidor, passional i genial. Potser el seu editor té raó, podria haver donat molt més del que va donar, creativament parlant; ara bé, se li pot fer algun retret a algú que es va atrevir a patir els límits de la vida i de la societat? Aquest còmic mostra la veritable dimensió d’un home que va lluitar amb els seus articles de premsa i llibres contra tot el que no li agradava de la societat nord-americana. I ja només per aquest motiu, sempre tindrà un lloc entre els escriptors nord-americans més importants del seu temps.