FILIBUTH O EL RELOJ DE ORO. MAX JACOB
Acantilado
La figura de Max Jacob resulta essencial per entendre el París d’inicis del segle XX. La ciutat de les llums era una ciutat plena d’esperit i de passió per l’art i la cultura, i d’una forma honesta, natural i emergent. Picasso, George Braque, Juan Gris i Fernand Léger, entre d’altres, varen ser una de les primeres obsessions de Jacob. El cubisme, la primera avantguarda artística era una de les necessitats vitals d’un home que entenia que l’essència de la vida residia en l’art i en l’amor per aquest. I així és com es va dedicar a seguir a autors cubistes, i fins i tot va deixar els seus estudis per apropar-se a ells. Va ser amic de Guillaume Apollinaire, Amedeo Modigliani (famós és el retrat que va fer aquest de Jacob), Jean Cocteau, Jean Hugo, Christopher Wood i Juan Gris, i durant els primers anys del segle XX, la dedicació a l’escriptura per part de Jacob era gairebé total, tot i que no hi ha rastre d’aquell material.
Per conèixer la literatura de Max Jacob, ens arriba una bona oportunitat a través de les aventures de Filibuth o el reljo de oro (Acantilado, 2012), amb traducció d’F.G.F. Corugedo una de les obres escrita, suposadament a Sant Benoit sur Loire, a on l’escriptor hi anava per aïllar-se del no-parar de la capital francesa d’aquells anys. L’ obra explica la història d’un rellotge d’or que va de mans en mans des de que l’avi Bastien es fa amb ell el 1840. El llibre s’inicia amb una curiosa carta dirigida al mateix autor per un suposat alter ego d’aquest anomenat Odon-Cygne-Dur i una introducció explicativa que ens posa en situació per gaudir d’aquest viatge al més pur estil Stevenson (i de Jim Dodge), aromatitzat per les influències que ben aviat van despertar la vocació artística de Jacob. El nòmada i inquiet rellotge d’or passa per les mans de diferents personatges, jutges, espies, milionaris, adolescents, artistes, snobs, mafiosos, i fins i tot és utilitzat en una sessió d’hipnotisme a Venècia.
De Montmartre fins la fi del món, passant per racons inimaginables, Max Jacob utilitza aquest hipnòtic i delirant viatge per desplegar la seva magnífica capacitat per carregar les tintes de la ironia, la mofa, la fantasia, la moralitat i l’expressivitat literària més espatarrant, i tot plegat amb una capacitat poètica que fan d’aquest Filibuth o el reloj de oro un viatge narratiu impossible i meravellós.