VIVIR EN DEUDOCRACIA. VVAA
Icaria
I si no paguem el deute? Com no posaran tots els marcadors a zero, com no diran “va, que no ha passat res, tornem a començar”, perquè el negoci està en el deute, i el negoci és sagrat. Perquè sí, està molt bé ser crític amb el sistema, però de què serveix ser-ho si es tenen els diners a banca no ètica o si no s’eviten les grans superfícies. El capitalisme no és un invent d’ara, fa segles que es va formar a través de comerciants i del negoci mercantil, quan es va consolidar la inversió dels beneficis d’una negoci en un mateix negoci o en un altre. I David Ricardo va donar forma a l’anti-capitalisme de Marx, i John Stuart Mill va dir a mitjans del segle XIX que s’auto-immolaria. I despertar la societat massa de Shumpeter i sortir al carrer i cridar ‘ningú ens representa’ amb una coca-cola a la mà o tirant de mercadones per alimentar-se no serveix per res. El que sí serviria són actituds del dia a dia, la revolució quotidiana, la de pensar què comprem, quan, on, i qüestionar-nos què fem amb els diners, i què passa amb el deute, com es gestiona. O recordar les paraules de Jacques Delors, quan exercia com a polític, i s’olorava quin camí prendria l’economia mundial, i més concretament, l’Europa sense ànima només centrada en el negoci i el lucre, obviant cada cop més l’estat de benestar; Delors deia que una Europa així no la volia ni veure. Sarkozy i Merkel no tenen aquest punt de vista, i així ens va.
Aquesta obra indaga en alternatives, sobretot referents al deute, on en alguns països del sud s’arrossega des de fa dècades, tot i que el concepte de deute és notori des de fa segles, com bé podem comprovar a Esta vez es distinto. Ocho años de necedad económica. És imprescindible estar informat, llibres sobre la crisi, el deute, economia, no en falten. Un llibre com aquest Vivir en Deudocracia (Icaria, 2011) es pot complementar perfectament amb una obra com El futur del capitalisme de Salvador Giner, on se’ns explica, sense donar alternatives, que el problema no va començar fa quatre anys, i que a totes les civilitzacions hi ha hagut barbaritats i injustícies, no només amb el capitalisme.