Deu anys, només deu anys, han passat des de Rated R, l’excel·lent segon disc dels Queens of The Stones Age (Q.O.T.S.A). Liderats per Josh Homme, estem davant d’un grup que ha demostrat que el rock ‘n’roll és etern, i sense oblidar les arrels d’aquest, més aviat reivindicant-les com l’origen d’un moviment únic de la cultura del segle XX, ha sabut donar un pas endavant i evolucionar el so stoner. L’Stoner Rock, etiqueta destinada a bandes com Kyuss, Fu Manchú, Spiritual Beggars i Orange Goblin, es queda petita per un grup que neix de la dissolució dels Kyuss de John Garcia, Nick Olivieri i Alfredo Hernández, banda que va donar a conèixer un so que neix amb els Masters of Reality de Chris Goss, productor dels tres darrers i millors treballs de Kyuss i de tots els de Q.O.T.S.A, i també del Dust d’Screaming Trees, Bubblegum de Mark Lanegan, alguns volums de Desert Sessions, i dels darrers treballs d’ UNKLE, per citar uns quants.
Palm Desert, marihuana, psicodèlia, i unes textures a mig camí entre el metal i el rock, entre Black Sabbath i Jimi Hendrix, van obrir un camí als noranta, que els citats Kyuss van dur a cotes ben altes gràcies als treballs Blues for the Red Sun (1992), Welcome To Sky Valley (1994) i …And the Circus Leaves Town (1995), i primera banda d’un Josh Homme va marxar de casa i ho va deixar tot per dedicar-se al que volia, i amb 16 anys ja formava part de Kyuss. Al llarg dels anys, que per cert li han donat la raó i l’enhorabona per aquella decisió, han donat un sal qualitatiu que els situa per sobre de l’etiqueta stoner rock, i directament han passat a ser un dels noms imprescindibles de l’escena rock ‘n’ roll. Arguments, des de l’àlbum de debut, homònim, fins el darrer Era Vulgaris, passant per Songs For The Deaf, Lullabies to Paralyze, i aquest reeditat Rated R. És a dir, els cinc àlbums de la discografia de la banda són els motius.
QOTSA es varen formar al 1997. Josh Homme, Matt Cameron, John McBain de Monster Magnet i Van Conner d’Screaming Trees són els noms de la primera formació, publicant l’EP Kyuss/Queens of the Stone Age. El nom ve d’una broma de Chris Goss, que al sentir un assaig, els va dir que sonaven com les reines de l’edat de pedra. A l’any següent, Homme es va quedar sol, però va reclutar al bateria Alfredo Hernández, al seu amic Mark Lanegan, i es va apanyar per gravar el primer LP de la banda, The Queens of the Stone Age, on tots els temes estan composats per ell, i va ser editat per Loosegroove Records, segell fundat per Stone Gossard. Rated R va ser gravat als estudis Sound City de Los Àngles, on gravaven Kyuss. Registrat amb dos 16 pistes analògics, va publicar-se el 6 de juny del 2000. Produït per Johs Homme i Chris Goss, en ell hi varen participar convidats com Rob Halford, els guitarres Dave Catching i Brendon McNichol, de Masters of Reality, els bateries Gene Trautman (Desert Sessions) i Nick Lucero, qui també havia tocat amb Masters of Reality, el mateix Chris Goss en tasques de multi-instrumentista, i un Mark Lanegan que va entrar com a membre oficial, situació que va durar fins el 2005. El títol del disc fa honors a la polèmica generada per les lletres de l’àlbum, sobretot les del tema Feel Good Hit of The Summer, amb la referència a la nicotina, valium, vicodina, marihuana, éxtasis, alcohol i la cocaína. Auto Pilot, The Lost Art of Keeping Secrets, Monsters in the Parasol, Tension Head, I Think I Lost My Headeache, temes tots ells que senten les bases apuntades a Queens of The Stone Age, i que avui sonen com fa 10 anys. Partint del l’atemporalitat del rock ‘n’roll en estat pur, Homme dota a la seva música d’uns riffs, melodies i repeticions de guitarres i armonies identificables, per tant d’una personalitat pròpia, que com dèiem, ja des del primer treball de Q.O.T.S.A, potser l’únic on sí s’aprecia encar la influència de Kyuss, ha trascendit d’una etiqueta, en aquest cas l’stoner rock, per convertir-se en una de les puntes de llança del panorama rock ‘n’roll, i esperem-ho, en una font d’inspiració de noves generacions.
La reedició de luxe de Rated R està formada per dos discs. El primer vinil és l’àlbum. El segon vinil està format per cares b i temes en directe, corresponents al Festival Reading del 2000. Ode To Clarissa apareixia a l’edició japonesa de Rated R, en una edició limitada, i també com a cara b del single The Lost Art of Keeping a Secret. You ‘res so Vague és un tema paròdia del You’re So Vain de Carole King, amb una títol que ho diu tot. Never Say Never i Who’ll Be The Next In Line, són dues versions de temes de Romeo i The Kinks, respectivament. Aquesta darrera, excepcional, és una mostra de l’atemporalitat del rock ‘n’ roll. Born To Hula, és un dels primers temes de la banda que han tornat a agravar per l’ocasió. Els temes en directe, corresponents a Reading 2000 són: Monster In The Parasol, Feel Good Hit Of The Summer, The Lost Art Of Keeping A Secret, Better Living Through Chemistry, Quick And To The Pointless, Ode To Clarissa, Regular John, Avon, You Can’t Quit Me, Baby i Millionaire, un tema de les Desert Sessions.
Anys més tard, i ara amb Troy Van Leeuwen, Joey Castillo, Dean Fertitam i Michael Shuman a la banda, els Q.O.T.S.A de Josh Homme segueixen sonant així:
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=T12BbH7GfX0]