Moby Dick, l’obra de Melville, dirigida per Andrés Lima i protagonitzada per Joan Maria Pou, juntament amb Jacob Torres i Óscar Kapoya, és una de les cites ineludibles de la temporada de teatre. Juan Cavestany és l’artífex d’adaptar la novel·la i dur al teatre la lluita del capità Ahab a bord del seu vaixell Pequod amb el temible, gegantí i escorredís monstre, que escup els arpons com escuradents i que ha atemoritzat i desafiat a milions de lectors des de la publicació del llibre al 1851.
Una treballada i sorprenent escenografia situa l’espectador a bord del Pequod, representat amb una estructura de fusta amb baranes. Dos actors interpreten Starbuck, Pip, Ismael i els altres 30 mariners que intenten sobreviure a l’embogida persecució de Moby Dick, tots ells capitanejats per Ahab. És ell, protagonitzat per Joan Maria Pou, l’encarregat de dur el pes de l’obra de teatre, on la paraula i la tecnologia resulten la clau de volta per exposar els elements dramàtics de l’espectacle. El mar és representat per projeccions audiovisuals en el fons de l’escenari, les quals també serviran per crear diferents ambients i avançar en el relat sense necessitat de canvis ni d’entreacte. El catxelot està ben present també físicament, a través de les projeccions i sobretot, amb el gran llenç blanc que apareix al final de la representació, convertint-se en un dels millors moments de l’obra.
La feina de Cavestany, Lima i Pou, i també de Torres i Kapoya és digne de ser reconeguda. Ells són els valerosos responsables de traslladar la capacitat del llibre de Melville de fer-nos viatjar per mons tan llunyans, convertir-nos en mariners i experts baleners i submergir-nos en l’espectacle de la cacera. Pou es deixa la pell i la veu per arribar fins on arriba Ahab en la profunda exploració a càrrec dels racons més foscos de l’ànima humana. És en aquest sentit on l’obra creix i se sent més còmode, quan les paraules de Pou sacsegen el teatre cercant respostes a la vegada expressen que el destí del vell llop mariner està lligat al de la seva obsessió en forma de mamífer marí. Vet aquí el gran desafiament de l’adaptació de Cavestany: intentar que la intensitat literària del text de Melville com a espectador s’aproximi a la que sent el lector amb el llibre de Melville entre mans. Durant 80′, la lluita d’Ahab per caçar Moby Dick es trasllada a la de la dramatúrgia per captar l’essència de la novel·la.
Fins al 18 d’abril, el capità Ahab i la tripulació del vailler Pequod us esperen al Teatre Goya. Una travessia pels oceans del planeta i per les tenebres de la ment humana que no deixarà indiferent a ningú. Bé, sí, a algú sí, al monumental i inaccesible Moby Dick.