Només uns centímetres varen impedir que Violet Gibson fos més recordada que el Che Guevara. Ella és la dona que va disparar contra Benito Mussolini a les onze del matí del 7 d’abril de 1926 a la Plaça Campodoglio de Roma, plena de gom a gom per la inauguració d’un Congrés Internacional de Cirurgians. La seva mala punteria ho va esgarrar tot. L’ascens del feixisme encara no es presumia com el gran perill contra la civilització occidental. Ara bé, les maneres del Duce atemptaven contra la llibertat, el sentit comú i la intel·ligència. No obstant, eren anys on la multitud necessitava abraçar-se a l’absolutisme. Misteris de la condició humana. La mujer que disparó a Mussolini (Capitán Swing, 2014) de Frances Stonor Saunders esdevé la història de dues ments obsessionades amb deliris de grandesa. Per una banda tenim a la irlandesa Violet Gibson, una noia de família rica que no troba el seu lloc entre festes i balls aristocràtics. De l’altra, el rebel i inconformista Mussolini, un xaval de classe mitja, fill de ferreter i de mestra, qui ben aviat va anar deixant rastre de cap on anava. L’autora analitza el context familiar, social i històric de les dues figures en paral·lel, oferint un retrat ple de suspens i d’anècdotes de la primera meitat del segle XX. Com, quan i perquè decideix una persona matar a un dictador feixista? Qui era realment Benito Mussolini?
Frances Stonor Saunders (Regne Unit, 1966), periodista i historiadora, és l’autora de l’assaig, on respon a aquestes i demés preguntes que van sorgint amb la lectura d’un assaig que esdevé la reconstrucció històrica de dos personatges que des de les Antípodes ideològiques, familiars i contextuals a nivell general varen acabar enfrontant-se com dues cares d’una mateixa moneda. Elegant i sorprenent obra de reconstrucció biogràfica de Violet Gibson, i també de Mussolini, a través d’ una inquietant narració, on el suspens, la conspiració i la diplomàcia acaben per donar forma a un desconegut episodi de la història del segle XX que podria haver-ho canviat tot. Sanunders, col·laboradora habitual del The Guardian, New Statesman o Areté, coneguda pels documentals per la BBC i per assajos com La CIA y la guerra fría cultural, traduït a més de deu idiomes, El Broker del diablo, on narra la vida de John Hawkwood, arrodoneix un profund estudi envers dos personatges ben complexos i desconcertants.
Amb prosa transparent, tarannà periodístic i vocació novel·lística, Saunders captura brillantment l’esperit de la dona irlandesa i de la seva idiosincràsia. La mujer que mató a Mussolini es un llibre de commemoració, així como un documental, i un dels millors estudis sobre el feixisme italià apareguts en anys.